ISTIRAPLAR KARŞISINDA
Tüm insanlığı sarsan tsunami felaketi
üzerinde düşünceler, görüşler, yorumlar
her yanda duyuldu ve duyulmakta. Çeşitli
dinlerin bu konudaki öğretişi üzerinde
yapılan geniş çaplı bir söyleşi birçok
kuşakta ilgi topladı. Özellikle bir Hıristiyan
tanrıbilimcinin yanıtı soruna apayrı ışık
saçıyor: “Mesih inanlısına, ‘Niçin ıstırap
çekeriz?’ sorusu özerinde durulacak incelemedir.
Mesih inancına bağlı olanın Tanrısı ıstırap
çeken Tanrı’dır. Kendisi ıstıraplara katlanan,
ıstıraplara inanlısıyla paydaş olandır.
Rab İsa Mesih çarmıhta tüm günahlı insanlar
için ıstıraplar dizisi taşıdı. Bu tarihsel
olayda Tanrı insanın ıstırabına katıldı,
hem de hiçbir yaratığın bilemeyeceği ıstırapları
yüklendi, yerimize öldü. Dirilişiyle en
sonunda ıstırapların yengiye dönüşeceğini
belgeledi. Mesih inanlısına ıstırapların
sonrası görkemli yarındır.”
Eyub ıstıraplar ortasında şu ilahiyi yükseltti: “Bilirim ki, Kurtarıcım diridir ve sonunda yeryüzünde dikilecektir” (Eyub
19:25). Bu insan karısının ıstıraplara
isyan bayrağını açmasını şu kanıtlı dille
yanıtladı: “Nasıl?
Tanrı’dan iyilik kabul edelim de kötülük
kabul etmeyelim mi?” (Eyub 2:10).
Tsunami felaketinden büyük zarara uğrayan
bölgelerden biri Hindistan’ın Tamil Nadu
eyaletidir. Bu ülkeden Meena K. Baraiya
adında bilgisayar uzmanı bir bayan, Punjap
Ulusal Banka danışmanı, ‘Istıraplar Karşısında’
başlıkli bir yazıyla Mesih bağlısı durumunda
Kutsal Kitap’tan topladığı bazı aydınlatıcı
gerçekleri herkese iletiyor:
“Matematik kitaplarının her bir bölümü bir formulü sunar ve bunun uygulanışını
bir krokiyle gösterir. Öğrenci bu durumda
sorunlara nasıl yaklaşacağını kestirebilir,
gösterilen yönergeleri izleyerek soruları
doğru biçimde yanıtlar. Bunu bir betim
olarak kullanırsak, Tanrı Sözü’ndeki öğretilerin
nasıl gerçekleştiğini belirgin simgelerle
anlayabiliriz. Orada karşılaştığımız iman
yiğitleri birer kroki görevini açıklamakta.
‘Bu insanların tümü, imanla ilgili parlak tanıklığa
sahip oldu’ (İbraniler 11:39).
“Mesih’in habercisi Petros şunu bildirir: “Yaptığınız kötülük yüzünden dayak yer ve bunu katlanışla karşılarsanı,
bu işten ne övüncünüz olabilir? Oysa iyilik
yapmanıza karşın işkence çekip bunu katlanışla
karşılarsanız, bu Tanrı katında onaylanır”
(I Pet.2:20). Eyub suçsuz olmaya karşın
ıstırap ardına ıstırap çekti. Yaşamı pasparlak
olan Yusuf cezaevine kapatıldı. Yeremya
peygamber Tanrı bildirisini açıkladığından
acımasızca cezalandırıldı. Daniel diri
Tanrı’ya dua ettiğinden aslanlar çukuruna
atıldı. Pavlos tek kurtarıcı Mesih’i tanıttığından
cezalandı, ölümle burun buruna geldi.
Tanrı Sözü, Tanrı’yı hoşnut eden kral
Davut’un gözyaşları dökerek dile getirdiği
duaları anlatır. Bunları okuyanların avuntu
bulması, yüreklendirilmesi, suçsuzken
ıstıraplarla güçlendirilmesi için..”
İşte Kutsal Söz bu türden ıstırap krokileriyle dolar, herkesin önünde bu insanları
canlı örnek kılar. Bunlardan bazısına
doğrulttuğumuz dikkat onların ıstıraplardan
edindikleri yararlar zincirini önümüze
serer: 1. Yusuf. Bu gencin çektiği ıstıraplar
zinciri akılları durdurur (bkz.
Yaratılış 37:39-50). Ama bunlar onu
yere getiremedi. Yusuf’un tanıklığı çarpıcıdır:
“Tanrı düşkünlüğüm diyarında beni verimli kıldı”
ve Yusuf ikinci oğluna Efraim adını verdi.
İbranicede bu adın anlamı ‘İki
Kat Verimli’ dir. 2. Davut.
Yaşamı sıkıntılar destanı olan Davut’un
tanıklığı şudur: “Düşkünlüğüm bana yararlı oldu; böylece kurallarını öğreniyorum” (Mezmur
119:71). Çektiği ıstıraplar Davut’a
Tanrı kurallarını öğretti. 3. Haberci Pavlos. Bu kişinin tanıklığı
yüreklendiricidir: “Üstelik
acılarımızda bile övünç duyuyoruz. Çünkü
acının katlanışı oluşturduğunu biliyoruz.
Katlanış denenmelerden geçildiğini gösterir,
denenme de umudu oluşturur” (Romalılar
5;3-4). Istırap katlanışı, denenmelerden
geçildiğini ve umudu gün ışığına çıkarır.
Bu gönençler ıstırap olmaksızın bilinemezdi.
4. Yeniden Pavlos. Başka
bir yarara değinir: “Madem
Mesih’in çektiği sıkıntıları paylaşıyoruz,
O’nunla birlikte yüceltilmemiz de gerekir”
(Romalılar 8:17). Istırap O’nun yüceltilişine
ileride paydaş olacağımızı belgeler. 5.
Yine Pavlos çektiği ıstırapların uzun ve ayrıntılı
bir listesini sunarak konuyu şöyle geliştirir:
“Çünkü şu gelip geçici hafif acılar bizde ne sınırı ne de kısıtlaması
olan sonsuz yücelik doluluğunu oluşturmaktadır”
(II Korintoslular 4:17). Zamana-mekana
kısıtlı acılar zinciri sınırsız-kısıtlamasız
sonsuz yüceliğin yolunu asfaltlar. 6.
Pavlos başkaların ıstırabına paydaş olmanın
yararlarını sunuyor: “Çünkü
işkencelerimize paydaş olduğunuz gibi
avuntumuza da paydaş olduğunuzu biliyoruz”
(II Korintoslular 1:7). 7.
Pavlos.
Çok ilginçtir; Mesih’e bağlılık ilişkisinde
O’nun için işkence çekmek Tanrı’dan kadına
erkeğe sağlanan bir bağıştır. Tarih boyunca
aslanlar çukuruna fırlatılan, kızgın alevlerde
yakılan, kılıçla kellesi uçurulan Mesih
inanlılarının Tanrı’ya ilahiler yükselterek
ölüme boyun eğmesi, böylelikle şehit olması
bunun kanıtıdır. “Çünkü sadece Mesih’e iman etmek değil, ama
O’nun için işkence çekmek de Mesih yararına
bağış olarak sizlere verilmiştir” (Filippililer
1:29). 8.
Pavlos. Istıraplar zinciri bu kararlı
insanları Tanrı’ya daha da yakın getirir.
Mesih’in ölümüyle, O’nun gibi olmayı gerçekleştirir.
“Tüm
isteğim, Mesih’i ve dirilişinin gücünü
bilmek, O’nun çekmiş olduğu işkenceleri
paylaşmak, O’nun ölümüyle O’nun gibi olmaktır”
(Filippililer 3:10). 9. Mesih’in ıstırapları.
O’nun çektiği ıstıraplar Kutsal Söz’de
şöyle anlatılır: “Bununla birlikte, bir süre meleklerden biraz geri kılınan İsa’yı görüyoruz.
Çektiği ölüm işkencelerinden ötürü yücelik
ve onur tacını taşımaktadır. Tanrı kayrasıyla
herkesin yararına ölümü tatması için oldu
bu” (İbraniler 2:9). Tanrı Oğlu Mesih
ıstıraplar çekerken Baba’nın buyruğuna
uymayı öğrendi. Şimdiyse bunu inanlısına
öğretmektedir. Tanrı’nın çizdiği iman
yolculuğunun haritası dikenli yolları
aşarak bireyi imanın ödülüne iletir. 10. Pavlos. “Tüm acılarımız içinde
büyük sevinç duymaktayım” (II Korintoslular
7:4). Istırabın çelişkili görülen
şaşırtıcı ürünü büyük sevinçtir. Bu konuda
haberci Petros’un öğüdü de akılda tutulsun
(bkz.
I Petros 2:19, 20; 3:14, 17; 4:13, 14,
19). Üstüste vurgulanan işkenceleri
katlanışla karşılayan Tanrı inanlısı O’nun
katında övülür. Çünkü bu kişi Mesih’in
bıraktığı izde yürümektedir. 11.
Pavlos.
“Katlanabilirsek, O’nunla birlikte hükümranlık süreceğiz” (II Timoteos
2:20). Belirtildiği gibi ıstırap Tanrı
hükümranlığına hazırlayıcılık rolü oynar.
12.
Pavlos cezaevinde. “Kardeşlerim,
benimle ilgili olayların
Sevinç Getirici Haberin ilerlemesine
gerçekten yardım ettiğini bilmenizi isterim”
(Filippililer 1:12). O bu sözleri
Roma’da cezaevinde yatarken yazdı. Bunların
taşıdığı anlamı kavrayabilen, İncil müjdesinin
nasıl geliştiğini ve yayıldığını bilebilir.
Pek çok durumda bu haberin yayılması da,
kabulü de ıstıraplar ortasında olmuştur
(bkz.
Habercilerin İşleri 14:22). 13.
Istırap İsa Mesih’in adını taşımanın yaraşırlığını
kanıtlar: “Onlar ise, İsa’nın adı için yerilmeye yaraşır sayılmalarından sevinç
duyarak Kurul’un önünden ayrıldılar” (Habercilerin
İşleri 5:41). 14. İsa şu köklü gerçeği öğretti: “Ne mutlusunuz sizleri aşağıladıkları, size
saldırıda bulundukları, benim yüzümden
yalan yere size her tür kötüleyici sözü
savurdukları zaman sevinin ve coşun! Çünkü
göklerde büyük armağanınız hazırdır. Çünkü
sizlerden önceki peygamberlere de bu yolda
saldırıda bulundular” (Matta 5:11,12)
Gerçekten göklerde görkemli bir armağan
bekliyor kavramlı biçimde ıstırap çekeni.
Mesih bağlısı durumunda O’na iman etmenin yanı sıra ıstırap çekmek de inanlıya
verilen üstün bir yetkidir. Bu ıstırap
başka ıstıraplardan ayrıdır: O’nun adına,
gerçekliğine bağlılıktan doğan ıstıraplar
zinciri. Koşullar çok kötü olabilir; ama
Tanrı’nın onayı inanlının üzerindedir.
O’nun armağanları çok çeşitlidir. Bazen
siyah zarf içinde gelir, ama içeriği dille
anlatılamayan sevinç ve çoşku doluluğundır.
İsa haça çıkmadan önce üzülen öğrencilerini
şu sözlerle yüreklendiridi: “Size
önemle belirtirim ki, ağlayıp dövüneceksiniz,
ama dünya sevinecektir. Üzüntü çekeceksiniz,
ama üzüntünüz sevince dönüşecektir” (Yuhanna
16:20). Sevinelim, coşalım, çünkü
göklerdeki ödülümüz büyüktür.
Thomas Cosmades