BÖLÜM
ÜÇ
İsa
Mesih Tanrı’nın Özelliklerine Sahiptir
Tanrı eşsizdir. Sadece Tanrı yaratılıştan
değildir. O, tüm evrenin yaratıcısıdır.
O yaratılışın bir parçası değil, kaynağıdır.
Tüm yaradılışta Tanrı'nın el işini veya
bir işaretini görebiliriz. Fakat O'nun el
işi, Tanrı'ya eş değer veya Tanrı'nın Kendisi
olamaz. Örneğin, insanlar kişiseldir...
Bizler düşünebilir, karar verebilir, hayal
kurabilir, sevebiliriz. Kişisel olan Tanrı'nın
benzeyişindeyiz, fakat Tanrı değiliz.
Eğer İsa Mesih gerçekten de Tanrı'ysa, o
zaman Tanrı'nın özelliklerine tamamen sahip
olmalıdır. Bu bölümde Tanrı'nın en ayırdedici
beş özelliğini inceleyeceğiz ve İsa Mesih'in
bu özelliklere sahip olduğunu göreceğiz.
Tanrı
Her Yerdedir
Tanrı her şeydedir...Tanrı evrenin her noktasındadır.
Tanrı'nın aynı anda her yerde olduğunu söylemekle,
Hindu inancının belirttiği gibi, tüm yaratılışın
Tanrı'yı oluşturduğunu söylemiyoruz. Örneğin,
Tanrı ağaçları yarattığı halde ağaçlar Tanrı'nın
bir parçası değildir.
Tanrı'nın kişisel olarak her yerde bulunması
durumuyla (Mezmur 139:7; Süleyman’ın Meselleri
15:3) Tanrı halkına yardım edebilir, onları
koruyabilir, sevebilir, savunabilir ve isteklerini
ve gereksenimlerini karşılayabilir. Aynı
şekilde, Yeni Antlaşma'da bu özellikler
Mesih için de geçerlidir. Pavlus şöyle der:
"İnmiş olan ve her şeyi doldurmak üzere
tüm göklerden çok yukarı çıkmış olan Kişi
aynıdır" (Efesliler 4:10). Mesih öğrencilerine
şöyle söyler: "Nerede iki ya da üç
kişi benim adımla toplanırsa, ben de orada
onların arasındayım" (Matta 18:20).
Onlara "İşte ben, dünyanın sonunda,
dek her an sizinle birlikteyim" (Matta
28:20) vaadinde bulunur. Mesih'e iman edenlerin
hepsinin içinde İsa'nın yaşayacağı yazılmıştır
(Romalılar 8:9; Galatyalılar 2:20; Efesliler
3:17, Koloseliler 1:27; Esinleme 3:20).
"...İsa Mesih'in içinizde olduğunu
bilmiyor musunuz? Aksi halde sınavdan başarısız
çıkardınız" (2. Korintliler 13:5).
Ölümlü bir kişi nasıl olur da, tüm yeryüzündeki
inanlıların yüreklerinde yaşadığını iddia
edebilir?
Tanrı
Her Şeyi Bilir
Tanrı "her şeyi bilendir" dediğimizde,
Tanrı'nın sonsuzluk boyunca bilinilebilir
olan herşeyi bildiğini söylemek istiyoruz.
Tanrı,
herşeyle ilgili mükemmel ve sonsuz bilgiye
sahiptir. Bilinebilir olan herşey Tanrı'nın
bilgisi dahilindedir. Tanrı'da olan bilgi,
bizim bilgi edinişimizden farklıdır. Bizler
öğrenerek bilgiye ulaşırız. Tanrı'nın bilmek
için öğrenme sürecinden geçmesine gerek
yoktur. Tanrı'nın herşeyi bilmesi akıl yürütme,
sonuç çıkarma, duygular, hayal kurma, tümevarım
veya tümdengelim yöntemleri sayesinde değildir.
O'nun bilgisi doğrudan, keskin, ayırdedici
ve en doğru bilgidir. Bilinebilecek olan
her şey Tanrı tarafından bilinir.
Yeni Antlaşma Mesih'in tüm bilgiye sahip
olduğunu belirtmektedir. Mesih geçmişten,
bugünden ve gelecekten haberdardır. Yuhanna
2:24-25'te şöyle yazılmıştır: "İsa
bütün insanların yüreğini bildiği için onlara
güvenmiyordu. İnsan hakkında kimsenin O'na
bir şey söylemesine gerek yoktu. Çünkü Kendisi,
insanın içinden geçenleri biliyordu."
İsa'nın öğrencileri O'na tanıktı; "Şimdi
senin her şeyi bildiğini anlıyoruz"
(Yuhanna 16:30). Petrus; "Rab, sen
her şeyi bilirsin" beyanında bulunur
(Yuhanna 21:17). İsa'nın her şeyi bilmesinden
bahsederken, Kendisini kimin ele vereceğini
de bildiğini söylemeden geçemeyiz (Yuhanna
6:64).
Mesih'in her şeyi bilmesi konusu üzerinde
yazmış olduğu bir paragrafta Dr. John
Walvoort şöyle der: i
Mesih'in
gelecek olaylarla ilgili bilgisi Kutsal
Yazılarca onaylanmaktadır (Yuhanna 13:1,
11; 18:4; 19:28). Mesih, her şeyi bilme
gücüyle Tanrı'nın bilgeliğine sahip olduğunu
beyan etmiştir (1. Korintliler 1:30). İsa'nın
yetenekleri en bilge peygamberlere bile
verilemezdi ve bu yetenekler, Mesih'in tüm
tanrısal niteliklere sahip olduğunun kanıtıdır.
Thomas Schultz şöyle demektedir:
Mesih'in bilgisi, tüm ölümlülerin bilgisinin
ötesindedir. O sadece tüm insanların en
zekisi ve en bilgesi değildir. O'nun bilgeliği,
insanın tüm sınırlarını aşar ve yalnızca
yetkin bilgi olarak sınırlandırılabilir.
İlk olarak Tanrı'ya özgü bir yetenek olan
insanların düşüncelerini ve anılarını bilir
(1. Krallar 8:39; Yeremya 17:9-16). Din
bilginlerinin yüreklerindeki kötülüğü görmüştür
(Matta 94); Kendisini reddedecekleri (Yuhanna
10:64) ve Kendisini izleyecekleri önceden
bilmiştir (Yuhanna 10:14). Bütün insanların
yüreklerinden geçenleri biliyordu (Markos
2:8; Yuhanna 1:48; 2:24, 25; 4:16-19; Elçilerin
İşleri 1:24; 1. Korintliler 4:5; Esinleme
2:18-23). Sade bir insan, insanların yüreklerinde
ve akıllarında ne olduğunu bilmek için zekice
bir tahminden başka bir şey yapamaz. İkinci
olarak, Mesih, hiçbir insanın kavrayamayacağı
gerçekler hakkında bilgi sahibidir. Balıkların
suyun neresinde olduğunu (Luka 5:4-6; Yuhanna
21:6-11) ve bir balığın ağzında madeni para
olduğunu biliyordu (Matta 17:27). Gelecekle
ilgili olayları (Yuhanna 11:11; 18:4), ileride
karşılaşılacak ayrıntıları (Matta 21:2-4)
ve Lazar'ın öldüğünü (Yuhanna 11:14) biliyordu.
Üçüncü olarak, Tanrı'nın iç bilgisine sahipti.
Yetkin bilgiye sahip olmasının yanı sıra,
Tanrı'yla iç içeydi. Baba O'nu bildiği gibi,
O da Baba'yı bilir (Matta 11:27; Yuhanna
7:29; 8:55; 10:15; 17:25). Dördüncü olarak,
Kutsal Yazılar'ın bu çizgideki öğretişi,
Mesih'in her şeyi bildiğini göstermeye yöneliktir
(Yuhanna 16:30; 21:17), ve bütün bilgelik
ve bilgi hazineleri O'nda gizlidir (Koloseliler
2:3). 4
Tanrı
Herşeye Gücü Yetendir
İbranice "El Şaday" kelimesi "Yüce
Tanrı" olarak çevrilebilir. Tanrı'nın
gücü her şeye yeter. Mesih'in mucizeleri
O'nun fiziksel dünya üzerindeki gücünü kanıtlamıştır.
Fakat O'nun Sözleri ve dirilişi, tüm yaratılışa
O'nun yetkisini ve gücünü beyan eder.
Dr. John Walvoord şöyle yazmıştır:
Mesih'in
her şeye gücünün yettiğinin kanıtı diğer
nitelikleri kadar önemlidir. Bazen fiziksel
güç şeklini alır, fakat bu çoğu zaman Mesih'in
yaratılış üzerindeki yetkisini gösterir.
Mesih'in günahları bağışlama yetkisi vardır
(Matta 9:6), gökte ve yerde tüm güce sahiptir
(Matta 28:18). Doğaya (Luka 8:25) ve Kendi
yaşamına karşı güce sahiptir (Yuhanna 17:2).
Fiziksel olarak hastalara şifa verme ve
cinleri kovma gücüne sahiptir (Filipililer
3:21). Dirilişinden dolayı; "Onun aracılığıyla
Tanrı'ya yaklaşanları, tamamen kurtaracak
güçtedir" İbraniler 7:25). "O'nun
bana emanet ettiğini, o güne dek koruyacak
güçte olduğuna eminim" (2. Timoteus
1:12). "Kurtarıcımız tek Tanrı, sizi
düşmekten alıkoyacak, Kendi yüce huzuruna
büyük sevinç içinde lekesiz olarak çıkaracak
güçtedir" (Yahuda 24; Efesliler 5:27).
Grekçe metinde 25. ayette geçen "Rabbimiz
İsa Mesih aracılığıyla" sözü Mesih'in
Tanrılığı'nı betimlemektedir. Mesih'ten
ve Tanrı'dan ayrı ayrı bahsedilmiş olsa
bile, her iki durumda da Mesih'in gücüne
gereksinim vardır. Mesih'in doğumu, ölümü
ve dirilişi, Mesih'in günaha karşı işleve
geçip, kurtuluşu getirmesine yol açmıştır.
Mesih'in her şeye gücünün yetmesi kutsallık,
bilgelik ve iyilikle doludur.
Mesih
Varoluştan Önce Vardı
İsa'nın Tanrı'yla paylaştığı diğer bir nitelik
ise, varoluştan önce varolmasıdır. Kutsal
Yazılar'da bir çok ayet, İsa'nın doğmadan
önce varolduğunu gösterir.
İsa şöyle der: "Ben Baba'dan çıkıp
dünyaya geldim. Şimdi dünyayı bırakıp Baba'ya
dönüyorum" (Yuhanna 16:28). İsa birçok
kez, kökeninin bu dünyadan olmadığını belirtmek
için Kendisinin "gönderilmiş"
olduğunu söylemiştir (Yuhanna 3:32-34; 4:34;
5:23, 24, 36-38; 6:29, 33, 38; 7:16, 18,
28, 29, 33; 8:18, 29, 38, 42, 13:20; 16:30;
17:8...v.b.). İsa, Nikodemus'a şöyle demiştir;
"Gökten inmiş olan İnsanoğlu'ndan başka
hiç kimse göğe çıkmamıştır" (Yuhanna
3:13). "Gökten inmiş olan diri ekmek
Ben'im (ego eimi)" (Yuhanna 6:51; bkz.
ayet 58). "Ya İnsanoğlu'nun önceden
bulunduğu yere yükseldiğini görürseniz?"
(Yuhanna 6:62). Vaftizci Yahya Mesih'le
ilgili şöyle der: "Yukarıdan gelen
İsa herkesten üstündür.... Ne görmüş, ne
işitmiş ise, ona tanıklık eder" (Yuhanna
3:31, 32).
Başka bir durumda İsa şöyle dua eder: "Baba,
dünya var olmadan önce, ben senin yanındayken
sahip olduğum yücelikle, şimdi beni yanında
yücelt" (Yuhanna 17:5). İbraniler kitabının
yazarı, Musa'nın "Mesih uğruna aşağılanmayı,
Mısır'ın hazinelerinden daha büyük bir zenginlik
saydığını" söyler (İbraniler 11:26).
Mesih'in "dünya kurulalıdan beri"
"yaşam kitabına" sahip olduğu
yazılmıştır (Esinleme 13:8). İsa'dan altı
ay büyük olan Vaftizci Yahya şöyle der:
"Benden sonra gelen benden üstündür.
Çünkü O benden önce vardı." Otuzuncu
ayet açıkça gösteriyor ki, Vaftizci Yahya
"Tanrı'dan" değil "İsa'dan"
bahsetmektedir. Vaftizci Yahya burada, Tanrı'nın
Mesih'in doğacağı bilgisine önceden sahip
olduğu durumundan bahsetmektedir. Tanrı
Yahya'nın da doğacağını önceden biliyordu.
İşte, Kutsal Yazılar, İsa'nın varoluştan
önce bir varlık olduğu konusunda hemfikirdirler.
Buna, Tanrı'nın Eski Antlaşma'da fiziksel
olarak görünmüş olduğu kanıtı da eklenebilir.
Örneğin, Tekvin 18:1-19:1; 16:7-13; 22:15,
16; 31:11-13; 32:30; 48:15, 16; Çıkış 4:2-4
(bkz 3:2); 1. Tarihler 21:15-19; Mezmur
34:6, 7; Zekarya 12:10 (bkz. Yuhanna 19:37);
ve 14:3,4 (bkz. Elçilerin İşleri 1:9-12)
Tanrı'nın Eski Antlaşma'da fiziksel olarak
göründüğünü gösteren pasajlardan bazılarıdır.
Mesih’in
Önceden Varoluşu
Kutsal Kitab'ın Tanrısı sonsuzdur. Zaman
ve zamanın kaynağının ötesindesir. Zaman
kavramının ötesinde olmadığı bir zaman olmamıştır.
Zamana karışmadığı bir zaman da olmayacaktır
(Çıkış 3:14; Habakuk 3:6; Tesniye 33:26,
27). Yalnızca Tanrı sonsuzdur.
İsa Mesih de sonsuzdur. Yehova Şahitleri'nin
ve Uluslararası Yol üyelerinin iddia etmiş
oldukları gibi, İsa'nın bir "başlangıcı"
olmamıştır.
İsa Mesih'in doğumunu önceden bildiren Mika
Peygamber şöyle der: "Ve O'nun çıkışı
eski vakitten, sonsuz günlerdendir"
(Mika 5:2). İşaya, Mesih'in doğumundan bahsederken
diğer adların yanısıra bu çocuğa "Sonsuz
Baba" (İşaya 9:6) denileceğinden bahseder.
İsa, "İbrahim doğmadan önce Ben varım"
( Yuhanna 8:58 ) der. Buradaki Grekçe metin
kesin bir şekilde "Ben vardım"
sözünü değil, şimdiki zaman olan "Ben
varım" sözünü kullanır. F.F. Bruce
bu ayeti şöyle yorumlamıştır: "İsa,
sadece daha önceden varolmuş olan bir varlık
olmuş olsaydı; 'İbrahim olmadan önce Ban
vardım' " 7 sözünü kullanırdı. İsa
daha da öteye giderek, Kendisinin her zaman
var olduğunu belirten 'Ben varım' kelimesini
kullanmıştır."
G. Campbell bu konuda şöyle der: "
'Ben Varım' kelimesi varoluşun sonsuzluğunu,
tüm İbrani tarihinde İsa'nın varlığını iddia
eder." 8
William Barclay'in yorumu da önemlidir:
İsa
için zaman kavramı yoktur. Beden aldığı
bir zaman yoktu; ve beden almadığı bir zaman
da olmayacaktır. İsa'dan bahsederken 'O
vardı' diyemeyiz. Her zaman 'O var' demeliyiz....
İsa'da zaman kavramının dışında olan bir
Tanrı görüyoruz. Bu Tanrı İbrahim'in, İshak'ın
ve Yakub'un Tanrısı’dır. Bu Tanrı zamandan
önce de vardı, ve zamandan sonra da var
olacaktır."
Tanrı’nın
Değişmezliği
Tanrı, kişilik olarak değişmezdir. Zaman
içerisinde hareket etmesine ve zaman içerisinde
insanlarla ilişki içerisinde olmasına rağmen,
niteliklerini içeren özünde asla değişmez
(Malaki 3:6; Yakup 1:17; Mezmur 33:11; İşaya
46:9, 10). Bizi sonsuza dek seveceği ve
vaadlerini tutacağı konusunda O'na güvenebiliriz.
Tabii ki İsa, insanın geçirmiş olduğu bedensel
gelişme evrelerinde değişim geçirmiştir.
Yine de, Kutsal Yazılar'da O'nun kutsal
doğasıyla ilgili şöyle yazılmıştır: "İsa
Mesih dün, bugün ve sonsuza dek aynıdır"
(İbraniler 13:8). İsa ve Baba, özlerinde
değişmez olarak kalmaktadırlar.
Görmüş olduğumuz gibi, Kutsal Yazılar'da
birçok kez İsa'nın Tanrı'nın sonsuz niteliklerine
sahip olduğu yazılıdır.
Sonraki
Sayfa (İsa Mesih Tanrı'nın Yetkisine Sahiptir)
|