Okunacak Ayetler :
(Luka 15:3-24)
3-4
Bunun üzerine İsa onlara şu benzetmeyi
anlattı: "Sizlerden birinin yüz
koyunu olsa ve bunlardan bir tanesini
kaybetse, doksan dokuzu bozkırda bırakarak
kaybolanı bulana dek onun ardına düşmez
mi?
5-6 Onu bulunca da sevinç içinde omuzlarına
alır, evine döner; arkadaşlarını, komşularını
çağırıp onlara, 'Benimle birlikte sevinin,
kaybolan koyunumu buldum!' der.
7 Size şunu söyleyeyim, aynı şekilde
gökte, tövbe eden tek bir günahkâr için,
tövbeyi gereksinmeyen doksan dokuz doğru
kişi için duyulandan daha büyük sevinç
duyulacaktır.
8 "Ya da on gümüş parası olan bir
kadın bunlardan bir tanesini kaybetse,
kandil yakıp evi süpürerek parayı bulana
dek her tarafı dikkatle aramaz mı?
9 Parayı bulunca da arkadaşlarını, komşularını
çağırıp, 'Benimle birlikte sevinin,
kaybettiğim parayı buldum!' der.
10 Size şunu söyleyeyim, aynı şekilde
Tanrı'nın melekleri de tövbe eden bir
tek günahkâr için sevinç duyacaklar."
11 İsa, "Bir adamın iki oğlu varmış"
dedi.
12 "Bunlardan küçüğü babasına,
'Baba' demiş, 'malından payıma düşeni
ver bana.' Baba da servetini iki oğlu
arasında paylaştırmış.
13 "Bundan birkaç gün sonra küçük
oğul her şeyini toplayıp uzak bir ülkeye
gitmiş. Orada sefahat içinde bir yaşam
sürerek varını yoğunu çarçur etmiş.
14 Delikanlı her şeyini harcadıktan
sonra, o ülkede şiddetli bir kıtlık
baş göstermiş ve o da yokluk çekmeye
başlamış.
15 Bunun üzerine gidip o ülkenin vatandaşlarından
birinin hizmetine girmiş. Adam onu,
domuz gütmek üzere otlaklarına yollamış.
16 Delikanlı, domuzların yediği keçiboynuzlarıyla
karnını doyurmaya can atıyormuş. Ama
hiç kimse ona bir şey vermemiş.
17 "Aklı başına gelince şöyle demiş:
'Babamın nice işçisinin fazlasıyla yiyeceği
var, bense burada açlıktan ölüyorum.
18 Kalkıp babamın yanına döneceğim ve
ona, Baba diyeceğim, Tanrı'ya ve sana
karşı günah işledim.
19 Ben artık senin oğlun olarak anılmaya
layık değilim. Beni işçilerinden biri
gibi kabul et.'
20 "Böylece kalkıp babasının yanına
dönmüş. Kendisi daha uzaktayken babası
onu görmüş, ona acımış, koşup boynuna
sarılmış ve onu öpmüş.
21 Oğlu ona, 'Baba' demiş, 'Tanrı'ya
ve sana karşı günah işledim. Ben artık
senin oğlun olarak anılmaya layık değilim.'
22 "Babası ise kölelerine, 'Çabuk,
en iyi kaftanı getirip ona giydirin!'
demiş. 'Parmağına bir yüzük takın, ayaklarına
çarık giydirin!
23 Besili danayı getirip kesin, yiyelim
ve eğlenelim.
24 Çünkü benim bu oğlum ölmüştü, yaşama
döndü; kaybolmuştu, bulundu.' Böylece
eğlenmeye başlamışlar.
Eğer bir kişi, “Kurtuluş” konusunda
tövbe etmenin önemli olmadığına inanıyorsa,
Luka.13:3’te
Rab İsa Mesih’in sözlerine dikkat etsin.
Kutsal Kitap hep “tövbe” sözüyle doludur.
“Tövbe” sözcüğü tüm Kutsal Kitap’ta,
yüz defadan fazla geçmektedir. Yeni
Antlaşma kesiminde ise, 58 defa geçer.
Tanrı Sözünde bu kadar sık geçtiğine
göre, bu konunun ne kadar önemli olduğunu
tahmin edebiliriz. Ne yazık ki, bu önemli
gerçek, hem Sevindirici Haber’in duyurulmasında,
hem de iman hayatının sürdürülmesinde
ihmal edilmektedir.
İncil’e
bakarsak göreceğiz ki, ‘tövbe’ Yeni Antlaşma
döneminin kilit noktasıdır.
(i)-Vaftizci
Yahya, insanları tövbeye çağırmakla ruhsal
hizmetine başladı.
(Mat.3:2)
(ii)-Rabbimiz Sözü yaymaya başlarken,
ilkin tövbeden söz etti.
(Mat.4:17)
(iii)-Rab 70 kişiyi “Sevindirici Haberi”
yaymak için görevlendirdiği zaman, “tövbe”yi
duyurmaları konusunda onlara buyruk verdi.
(Luk.24:47;
Mar.6:12 )
(iv)-Kutsal Söze göre, yeryüzünde tövbe
eden bir can yüzünden Cennet’te sevinç
vardır.
(Luk.15:10)
(v)-İsa’nın öğrencilerinden Resul Petrus,
“tövbe” edilmesi gerektiğini duyurdu.
(Elç.2:37,38)
(vi)-Resul Pavlus da, “tövbe” edilmesini
duyurdu.
(Elç.17:30,31)
(vii)-Kutsal Kitab’ın her yerinde, “imana
götüren tövbe”, günah yargısından kurtulmanın
koşulu olarak belirtilmektedir.
“Gerçek
Tövbe” olmayan bazı şeylere bakalım. Günahlı
olduğumuzun bilincine varmak ‘tövbe’ değildir.
Tabii
ki, günahlı olduğumuzun bilinci gerçek
tövbenin bir parçasıdır. Ancak, bir kişi
bazen, derin bir şekilde günahlılığını
hissede- bilir, ama yine de tövbe etmiyor
olabilir. Kutsal Kitap’ta Feliks böyle
bir örnektir.
(Elç.24:24-25).
(i)-Günahlarımızdan
dolayı üzüntü duymak ‘tövbe’ değildir.
İmana
götüren tövbe içinde, günahlarımızdan
dolayı derin bir üzüntü ve pişmanlık duyabiliriz,
ama yine de, o günahlardan dön- mek istemiyor
olabiliriz.
2.Kor.7:9’a
bakarsak göreceğiz ki, insanların
günahtan dönmelerini sağlayan bir üzüntü
vardır.
(ii)-Günahtan
nefret etmek ‘tövbe’ değildir.
Bu
unsur da, diğerleri gibi gerçek tövbe
içinde vardır. İmana götüren tövbe sırasında,
kişi işlemiş olduğu günahlarından tiksinebi-lir,
ama yine de aynı günahları, pervasızca
işlemeye devam ederse bu gerçek tövbe
değildir.
(iii)-Daha
iyi olmaya karar vermek ‘tövbe’ değildir.
Her
yeni yılda birçokları, daha iyi olmak
için karar alırlar. Bazıları bu kararlarını
her yıl, hayatları boyunca tekrarlayıp
insan gözün- de iyi olanı yapmaya gayret
gösterirler, ama kalıcı ve eyleme dökülen
bir değişim olmazsa tövbe olamaz.
Kaybolan oğul babasına dönmeye karar vermişti,
ama o sadece kararda kalıp geri dönmeseydi,
gerçekten tövbe etmiş olmayacaktı.
(Luk.15:18)
. Cehenneme doğru, dolu dizgin gitmekte
olan, bir sürü iyi niyetli insan vardır.
(iv)-Belli
bir günahı işlemekten vazgeçmek ‘tövbe’
değildir.
Diyelim
ki, iş yerinden bazı şeyler aşırıyorsun.
Bundan vazgeçmekle tövbe etmiş olamazsın.
İmana götüren tövbe, belli bir ya da,
, iki günahla değil, günahın kökü ile
bağlantılıdır.
O zaman gerçek
Tövbe Nedir?
(i) DÜŞÜNCEDE
değişmektir. Aklımızla, yani zihni ve
idraki bir tecrübedir.
(ii) DUYGULARIN
değişmesidir. Duygusal bir tecrübedir.
(iii) AMACIN
değişmesidir. İsteği harekete geçiren
bir tecrübedir.
(iv) DAVRANIŞLARIN
değişmesidir. Ahlaki bir tecrübedir.
İmana
götüren tövbe, yukarda sayılanlardan herhangi
biri değil, tümünün toplamıdır.
Şimdi
bunlara ayrı ayrı bakalım.
(i)-Tövbe
DÜŞÜNCE tarzının değişmesidir. ‘Tövbe’
için kullanılan Grekçe sözcük “metonia”
oluyor ki, bunun anlamı “bir kez daha
yeniden düşünmek” olarak açıklanır. Yani,
eski düşüncelerimizi düzeltip fikrimizi
değiştirmek için, bir başka düşünceye
kafamız- da izin vermektir.
Tövbe olayında günahlının fikrinde, öyle
köklü bir değişim oluyor ki, kişinin Tanrı’ya,
günaha, Rab İsa Mesih’e ve kendi şahsına,..karşı,
tümüyle değişik ve yepyeni bir yaklaşımı
olur. Rabbimizin,
Mat.21:28,29’da
verdiği örneğe bakalım.
(ii)-Tövbe
DUYGULARIN değişmesidir. Tarsuslu Saul,
Rab İsa ile karşılaşıp, yeniden doğuşa
sahip olduktan sonra, daha önce.....
Mesih imanlılarına karşı uyguladığı baskılardan
dolayı, pişmanlık ve acılık duyguları
içinde kıvranmış olmalıydı.
Bu konuda, Mez.38:18 bize yardımcı
olabilir.
Luka 18’de,
vergi görevlisi ile Ferisinin durumunda,
derin bir üzüntüyü gösteren
Vergi
görevlisiydi. . Vergi görevlisi, göğsünü
yumruklamakla günahlarından tövbe ettiği
konusunda, yoğun bir tövbe duygusu
sergiledi.
(Luk.18:13).
Kaybolan oğul da, babasına döndüğü zaman,
duygularında bir değişim yaşadı. “Göğün
katında ve senin önünde günah işledim,
baba” dedi, “Bundan böyle oğlun diye tanınmak
bana yaraşmaz.”
(Luk.15:21)
diye, eski duygularından değişik duygular
ifade etti.
(iii)-Tövbe,
AMAÇLARIN değişmesidir. Burada irade devreye
girmektedir. Kaybolan oğul, babasına dönmek
için kendi özgür isteğini, iradesini kullandı.
(Luka.15:18)
“Kalkıp babama gideyim” dedi ve “Kalkıp
babasının yanına vardı.”
(Luk.15:20).
Yu.5:6’da
Rabbin adama ne dediğine
bir bak ve Mez.119:59 ve
Yşa.55:7
ile karşılaştır. Yani tövbe, düşüncelerin,
amaçların tümüyle değişmesidir. Bu demek
oluyor ki, Tövbe DAVRANIŞLARIN
değişmesidir.
Zakkay adındaki gümrük görevlisinin değişen
hayatı, bu konuda iyi bir örnek teşkil
eder.
(Luk.19:1-10).
Aynı zamanda Tarsuslu Saul’un
(Elç.9:1-6)
ve Filipi’de ki, zindancının
(Elç.16:30-34)
değişen yaşamları çok iyi örneklerdir.
TÖVBE NEDİR?
Önceleri sevdiğim
günahlardan ayrılmak ve onları bir daha
yapmamak!
Tövbe nasıl olur ve bunu
oluşturan nedir?
(i)-Göksel
bir armağandır. Bak
Elç.5:30:31
; ve
2 Tim.2:25
.
(ii)-Tövbe armağanı Sevindirici Haberin
duyurulmasıyla sağlanır. Bak
Mat.12:41
(iii)-Rabbin iyiliği bizi tövbeye götürür.
Rom.2:4’de
bunu okuyabiliriz. Rabbin sevgisini ve
özellikle çarmıh ölümüne giden İsa
Mesih’te,
bize verdiği üstün armağanı düşündükçe,
(Yu.3:16)
bu bizi tövbeye yönlendirir.
(vi)-Yaşamın sıkıntıları ve üzüntüleri
insanı tövbeye yönlendirir. Sevdiğimiz
birinin ölümü, yaşam sorunları, mal ve
can kaybı,
insanları
tövbeye getirmek için, Rabbin elinde birer
alet olarak kullanılabilir. Bak Mez.78:4
ve Tek.42:2 1; Çık.9:27 ; Eyu.42:5-6;
Mez.119:67
ve
Esi.3:19.
(v)-Yaşamda hissedilen boşluk ve amaçsızlık
bazı kişileri tövbeye sevkeder. Kaybolan
oğul’un durumunda böyle oldu.
(Luk.15:17)
Ne
zaman tövbe edilir?
ŞİMDİ
! ! -Elç.17:30,31.
Şimdi, Kutsal Kitap’ta en önemli ayetlerden
birine bakalım: “Bazılarının sandığı gibi,
Rab vaadinde
gecikmez.
Ama sizlere karşı sabır gösterir. Hiç
kimsenin mahvolmasını istemez. Tersine,
herkesin günahtan dönmesini özler”