ESKATOLOJİ
SORU CEVAPLAR
1.
Eskatoloji
Nedir?
Eskatoloji’nin
anlamını açıklamak gerekirse, ona basitçe
son zamanlarda dünyanın sonunda nelerin
olacağının anlatıldığı bir öğretiştir diyebiliriz.
Ancak bu öğretişte kullandığımız SON kelimesi
Tanrı’nın planı ve amacı doğrultusunda,
Adem’in yaratılmasından, İbrahim’in çağrısı,
Musa ile Mısır’dan Çıkış, İsrail’in Tarihi,
İsa’nın gelişi, Kilise tarihi ve en sonunda
da dünyanın
sonunda olanları / olacakları anlatan bir
öğretiş olarak algılamak doğru değildir.
Eskatoloji’nin
tanımını yaparken kullandığımız SON kelimesi
için 2. farklı anlamı vardır, Birinci Anlam
Bitmek anlamındaki sondur. (Örnek 6 saat
10 dakika sonra benim mesaim bitecek.) Buradaki
Son zamanın sonunu belirtmek için kullanılmaktadır.
İkinci
Anlam ise Amaç yada ulaşılmak istenilen
Hedef anlamındaki SON’dur
bunun anlamını kavrayabilmemiz için Westminister
İnanç Açıklaması ve Kısa İlmihalinin ilk
sorusuna bakalım. Soru şöyledir “İnsanın
varlığının en baş amacı nedir?” Buradaki amacı
kelimesi yerine İngilizce’de Son kelimesi
kullanılmaktadır. Buna göre bu soru insanlığın
SON’undan değil
AMACI’ndan bahsetmektedir.
Eskatoloji dendiğinde sadece dünyanın sonunda
olacak olayları savaşları, yıkımları, kurtuluşları
anlatan bir öğretiş olarak algılamak yerine
İnsanlığın son günlere yaklaşılırken yaşama
amacını, nasıl yaşaması gerektiğini öğreten
bir öğretiş olarak algılamalıyız.
İbraniler 1:1-2 Tanrı eski zamanlarda peygamberler aracılığıyla birçok
kez ve çeşitli yollardan atalarımıza seslendi.
Bu son çağda da her şeyin mirasçısı olarak belirlediği ve aracılığıyla evreni yarattığı
kendi Oğluyla bize seslenmiştir.
Buna göre Eskatoloji Son
zamanlarla ilgili bir öğretiştir, ancak
bazı inançlarda olduğu gibi Kıyamet günü
adı altında Kıyametin gününün başlamasıyla
dağların tepelerin eriyip bu dünyanın yok
olduğu an değildir, Tanrı’nın amacı ve planı
doğrultusunda seçmiş olduklarını sonsuz
ve ebedi hayata Geçireceği zamanın başlamasından,
Geçiş zamanına kadar süre içerisindeki uzun
zaman denmektedir. Az sonra bir soruda cevap
vereceğimiz günü Eskatoloji Mesih’in gelişi
ile zaten başlamıştır, Yani bunu diğer inançların
tabiri ile söylemek gerekirse bizler Yaklaşık
2000 yıldır Kıyamet gününde zaten yaşamaktayız.
2.
Eskatoloji Ne Zaman Başlayacaktır?
Bu
soruya cevap Eskatoloji Nedir? Sorusuna
verdiğimiz cevapta kullandığımız İbraniler
1:1-2 ayetinde gayet açık bir şekilde anlatılmaktadır,
bildiğimiz gibi İbraniler kitabı 1. Yüzyılda
yazılmış bir kitaptır. Ve yazar eski çağın
kapandığını ve yeni çağın artık başladığını
İsa Mesih aracılığı ile başladığını anlatmaktadır.
İncilci, 2000 yıl önce “Son Günlerde” demektedir
artık, buna göre Son günler Tarihin sonunda
olacak son anlar değildir, Son günler İsa
Mesih’in gelişi ile başlamış olduğunu anlatmaktadır.
...... Yaratılış ................... İsa
Mesih’in Gelişi ................... Sonsuzluk
ß---------------------------†---------------------------à
Yukarıdaki
çizelgede Yaratılıştan sonsuzluğa uzanan
bir çizgi vardır bunu bir zaman çizgisi
olarak düşündüğümüzde, Tarihin tam odak
notası İsa Mesih’tir. Eskatoloji’nin son
günler hakkındaki bir öğretiş olduğunu söylemiştik,
Fakat İbraniler 1.bölüme göre Eskatoloji
yani son günler Rabbimizin dünyaya gelmesi
ile başlamış ve ikinci gelişi ile tam doluluğa
erişecektir.
Tanrı
Kelamı Kutsal Kitap’a göre İsa Mesih’in
birinci gelişi ve ikinci gelişi arasındaki
geçecek zaman
SON GÜNLER denilmektedir.
1.Yuhanna 2:18 Çocuklar, bu son saattir.
Mesih-karşıtının geleceğini duydunuz. Nitekim
daha şimdiden çok sayıda Mesih-karşıtı türemiş
bulunuyor. Son saat olduğunu bundan biliyoruz.
3.
Kronos Zamanı Nedir?
Bu
zaman geçmiş gelecek ve şimdiki zaman anlamındadır,
“Örnek 2 ay, 2 gün sonra benim doğum günümdür.”
Kutsal Kitap’ta Daha gerçekleşmemiş bir
çok olaylar vardır, ancak bu olayların olacağı
ile birçok peygamberlikler bulunmaktadır.
Bu yapılan peygamberliklerin henüz gerçekleşmediği
için o peygamberlik yapılan dönem “Kronos”
zamanıdır. “Örnek Kutsal Kitap’ta beklenen
Mesih örneğini gösterebiliriz. Peygamberler
Tanrısal Vahiy yolu ile Mesih’in geleceğini
insanlara bildirirken kesin zaman ve saat
bilinmese de gelecekte bir Mesih’in geleceğini
bildirmişlerdir bu beklenen zaman Kronos
zamanıdır.
4.
Kayros Zamanı nedir
Bu
zaman ise içi belirli olaylarla dolu bir
zamandır, Kayros zamanı tam doğru olan zamandır.
Kayros zamanı Kronolojik zaman içerisinde
belirli bir önemi olan zamandır. Kayros
zamanı, Kronos zamanı içine girdiğinde,
Kronos zamanı değişime uğrayıp Kayros zamanı
olur. (Kronos zamanında gösterdiğimiz beklenen Mesih olayı, Mesih dünyaya geldiğinde
artık zaman Kronos zamanı değil Kayros zamanı
olmuştur.)
Markos 1:14-15 Yahya'nın tutuklanmasından sonra İsa, Tanrı'nın müjdesini
duyura duyura
Celile'ye gitti.
"Zaman doldu" diyordu,
"Tanrı'nın Egemenliği yaklaştı. Tövbe
edin, Müjde'ye inanın!"
Burada
Rabbimiz, zamanı anlamak için Güneşe bakıp,
“Evet zaman gelmiş” demiyor, İçinde bulunduğu
anın sonsuzluk ile damgalanmış bir önem
taşıdığını anlatmaktadır. Tanrı’nın Krallığı
artık doğmaya başlamaktadır.
2.Korintliler 6:2 Çünkü Tanrı diyor ki, "Uygun
zamanda seni işittim,kurtuluş gününde sana
yardım ettim." Uygun zaman işte şimdidir.
Kurtuluş günü işte şimdidir.
Bu
ayette de zaman kavramı kullanılmaktadır,
”Kurtuluş günü
işte şimdidir.” Peygamberler aracılığı ile söylenen gerçek kurtuluş vaadinin zamanı
artık gelmek üzeredir, Kronos zaman Kayros
zamana dönmektedir.
Galatyalılar 4:4 Ama zaman dolunca Tanrı, Yasa altında olanları
özgürlüğe kavuşturmak için kadından doğan,
Yasa altında doğan öz Oğlunu gönderdi.
Yukarıda
Kayros zamanını tanımlarken “Kayros zamanı
Kronolojik zaman içerisinde belirli bir
önemi olan zamandır” demiştik işte bu ayet
bunun kanıtıdır, İsa Mesih’in Kayros (Zaman
dolduğunda) gelişiyle insanların Kronos
zamanı artık; ölçülemez derece anlama ve
öneme kavuşmuştur.
5.
Eskatoloji Sadece Son Günlerle mi İlgilidir?
Evet Eskatoloji son günlerle
ilgili öğretişleride
içermektedir, ancak Eskatoloji sadece Tanrı’nın
“Benim kullarım son günleri merak edecektir
ben onlara bunu açıklayayım” dediği bir
öğretiş değildir, Bizler Tanrı’nın öğretişlerini,
buyruklarını, sevgisini ve kızgınlığını
anlamak için Kutsal Kitap’a bakmaktayız,
ancak bu Kutsal Kitap bizim için geleceği
gösteren bir sihirli madde değildir. Rabbimizin
dünyaya ikinci gelişinden önce her zaman
bizim bilgimiz sınırlı olacaktır,
I. Korintliler 13:12-13 Şimdi her şeyi aynada silik bir görüntü gibi görüyoruz,
ama o zaman yüz yüze görüşeceğiz. Şimdi
bilgim sınırlıdır, ama o zaman, bilindiğim
gibi tam bileceğim. İşte böylece, kalıcı
olan üç şey vardır: iman, ümit ve sevgi.
Bunlardan en üstün olanı da sevgidir.
Aynı şekilde 1. Yuhanna
3:2’de “ama ne olacağımız henüz bize gösterilmedi.”
Der. Bu ayetler gelecek hakkında
bilgimizin ne kadar kısıtlı olduğunu göstermektedir.
Eskatoloji; geleceğin ışığı altında şimdiki
zamanı anlamaktır ve buna uygun yaşamaktır,
Eskatoloji bilgisi bizim hayatımıza bir
yön vermesi gereken bir öğretiştir.
Kutsal Kitap’taki Eskatolojik
yaşama en güzel örneklerden biri İbraniler
11:8-13’te geçen iman atamız İbrahim’in
yaşantısıdır, Tanrı’nın vaadine inanarak
gelecekte Tanrı’nın vaadi aracılığı ile
kavuşacaklarına bakarak o günkü yaşantısını
değiştirdiğini görmekteyiz.
Buna göre Eskatoloji
sadece son günler hakkında bilgi veren bir
öğretiş değil aynı zamanda şimdiki zamanda
Eskatolojik olarak düşünüp yaşamımızı değiştirmemizi
öğreten, bir öğretiştir.
6.
Eskatoloji Bize Ne Öğretmek İstiyor?
Eskatoloji’ye sadece inanmak yeterli
bir öğretiş olmayıp aynı zamanda Eskatolojik
olarak yaşamamızı Eskatoloji’nin hayatımızın
bir parçası olması gerektiğini öğretmektedir.
Yani Kutsal Kitap’ı okuyup insanların
İsa Mesih’e iman etmelerini, ve bu iman
aracılığı ile Tanrı’nın lütfu ile kurtulduklarını
bilmek bizi kurtarmıyor, Bizi kurtaran
o bildiğime uymak hayatımızda uygulamaktır.
Eskatolojide
tıpkı böyle son günleri bilmek ve son
günlere kendimizi hazırlamak gereklidir.
Esinleme 3:14-18 "Laodikya'daki topluluğun
meleğine yaz. Amin, sadık ve gerçek tanık,
Tanrı yaratılışının öz kaynağı şöyle diyor:
`Senin yaptıklarını biliyorum. Ne soğuksun,
ne sıcak. Keşke ya soğuk, ya da sıcak
olsaydın! Oysa ne sıcak ne de soğuksun,
ılıksın. Bu yüzden seni ağzımdan kusacağım.
Zenginim, zenginleştim, hiçbir şeye ihtiyacım
yok diyorsun ama, zavallı ve acınacak
durumda, yoksul, kör ve çıplak olduğunu
bilmiyorsun. Zengin olasın diye benden
ateşle arıtılmış altın, giyinip çıplaklığının
ayıbını örtesin diye beyaz giysiler, göresin
diye de gözlerine sürmek üzere merhem
satın almanı salık veriyorum.
Yukarıdaki Ayet’te Ümidini
kaybetmiş, Tanrı’nın vaadini unutmuş ve
içinde bulunduğu çağda kendi kendine yaşamaya
çalışmaya başlayan bir Kilise görmekteyiz,
bizlerde Tanrı’nın vaadini unutmadan,
Tanrı’nın o Kiliseyi ağzımdan kusacağım
dediği gibi bizleride
kabul etmeyeceğini unutmadan Tanrı’nın
vaadine, Tanrı’nın bizlere sunduğu sonsuz
hayata layık bir şekilde yaşamamızı öğretir.
Yukarıda İbrahim’den bahsetmiştik bizlerde
Kutsal Kitap’a göre Tanrı’nın yapın dediğini
yapmayı, yapmayın dediğinden’de uzak durmayı öğretmektedir.
7.
Eskatoloji Öğretişini Nasıl Kullanmalıyız?
Eskatoloji’yi (gelecek olaylar hakkında
bilgiyi) öğrenip “Tamam artık ben son
günlerin nasıl olduğunu biliyorum.” Deyip
bu öğretişi bir kenara bırakmamalıyız.
Aksine Eskatolojik olarak yaşamalıyız,
Geleceğe bakmalıyız, o bazılar için yıkım
bazıları için ise zafer zamanı olacak
günlere bakarak Eskatolojik olarak yaşamaya
çalışmalıyız. Eskatolojik olarak yaşamak
bizleri hem bu dünyada, Hemde sonsuz ve
ebedi hayatta çok güzel bir yere sahip
edecektir. Eski Antlaşmadaki Peygamberler,
Yeni Antlaşmadaki Elçiler üzerine basa
basa ümidinize
sıkı sıkı sarılın,
ayartılmamak için uyanık olun çünkü vaad
edilen şey çok güzel çok muhteşem ve bu
vaadi yapanda Tanrı’nın kendisidir demiştir.
Yani gözlerinizi geleceğe dikip şu anda
şu anı yaşamalısınız. Demiştir.
8.
Eskatoloji’yi doğru anlayıp uygulamakla ilgili Hıristiyan
ahlakına faydalı bir örnek verirmisiniz.
İnancımızda iki sakrament vardır bunlardan
biri Rab İsa Mesih’in düğün şölenine benzettiği
Rabbin Sofrası yani Kominyon’dur,
Rab’bin sofrasının anlamını biliyoruz
ve Rab’bin sofrası o mutlu günün, o mutlu
anın bir temsili gösterisi gibidir, ve
bizler Eskatoloji’mizi bu önemli anda
doğru uygularsak sonsuzluk ve tapınma
kesişirler ve şu anda yaptığımız bu tören
gerçek amacına ulaşarak Rab’bin gelişindeki
duyacağımız o mutluluğu şimdide yakalayabiliriz.
Bunun için önemli olan Eskatolojik bilgimizin
tam ve doğru olmasıdır.
Korinteki Kiliseyi Pavlus’un yaptığı
hatalardan dolayı uyardığını biliyoruz
o kilise bu töreni düzenliyorlardı ancak
o tören artık Rab’bin gelişindeki düğünden
sevincinden farklı olmuştu orada ayrımcılık
oluşmuştu, zenginle ve fakirler olarak
ayrı ayrı yapıyorlardı,
Ancak bizim eskatolojik bilgimiz Kutsal
Kitap Eskatolojisi
bize bu durumun böyle olmadığını ve olmamasını
öğretiyor, Rabbin gününde ister zengin
ister fakir hangi ırktan olursa olsun
insanların Rabbin gözünde eşit olacağını
bildirmektedir.
Buna göre Eskatoloji’miz bizi
bu sakramentte olduğu ayrımcılık yapmamamız
gerektiğini öğrettiği gibi bu konu ile
daha birçok örnekler verebiliriz.
9.
Eskatoloji’yi Yapılandırmak için Kullanacağımız Tanımlar
nelerdir?
a-
Eskatoloji Mesih Merkezlidir
b-
Eskatoloji’de gelecekte olan olaylar olmuş
olan olaylarla çok yakından ilişkilidir.
c-
Eskatoloji, Tanrı’nın tek halkı hakkındaki,
tek Antlaşmasal amacıyla ilişkilidir.
d-
Eskatoloji her zaman Kutsallık hakkındadır.
10.
Eskatoloji’nin Merkezi Nedir?
Eskatoloji Mesih merkezlidir.
Luka 24:25-27 İsa onlara, "Sizi akılsızlar! Peygamberlerin tüm söylediklerine
inanmakta ağır davranan kişiler! Mesih'in
bu acıları çekmesi ve yüceliğine kavuşması
gerekli değil miydi?" dedi. Sonra
Musa'nın ve tüm peygamberlerin yazılarından
başlayarak, Kutsal Yazıların hepsinde
kendisiyle ilgili olanları onlara açıkladı.
İsa yukarıdaki ayet’te öğrencilerine
Eski Antlaşma’nın önemini vurgulayıp öğrencilerinin
anlamalarını sağlamaktadır. Aslında Rabbimiz
burada öğrencilerine Eskatoloji’nin ve
Eskatoloji öğrenmenin önemini vurgulamaktadır.
Luka 24:44 Sonra onlara, "Ben daha sizlerle birlikteyken size şu sözleri
söylemiştim: `Musa'nın Yasasında, peygamberlerin
yazılarında ve Mezmurlarda benimle ilgili yazılmış olanların tümünün gerçekleşmesi
gerektir'" dedi.
Biliyoruz ki tüm peygamberlik
sözlerinin odak noktası, özü İsa Mesih’tir.
Ancak Rabbimiz Mezmurlar’dan örnekler
verirken Musa’nın yasasından ve peygamberlik
sözlerinden örnekler verirken sadece kendisini
işaret edenleri almıyor, hepsini gösteriyor.
Tüm bu yazıların hepsinin anlamını öğrencilerine
aktarıyor.
Yuhanna 5:39 Kutsal Yazıları araştırıyorsunuz. Çünkü bunlarda sonsuz yaşama
sahip olduğunuzu sanıyorsunuz. Bana tanıklık
eden de bu yazılardır!
Sadece peygamberlik sözleri
değil, Kutsal Yazılar’ın hepsi İsa Mesih
hakkında tanıklık etmektedir. Ama Yeşeya
gibi peygamberlik kitaplarını okurken
düşünmemiz gereken şey, gelecek hakkında
bu bulmacanın bazı parçalarını nasıl çözdüğünü
değil; İsa hakkında bize ne açıkladığını
kavramak olmalıdır.
Elçilerin
işleri bölümünde Luka peygamberlerin yazılarına
değinmekte ve özellikle Elçilerin İşleri
Bölümü 3:17-24 ve 10:43’te peygamberlerin
Mesih hakkında tanıklık ettiğini belirtmektedir.
Elçilerin
işleri 26:19-23’e baktığımızda 2. Soruda
Eskatoloji ne zaman başlayacaktır (son
günler ne zaman başlayacaktır)’a verdiğimiz
cevapta kullandığımız yaratılıştan sonsuzluğa
giden zaman çizgisinin tam ortasında İsa
Mesih’in Çarmıhı olduğunu anlatmıştık,
Pavlus bu bölümün özellikle 23. ayetinde
Mesih’i ve Tanrı’nın Mesih aracılığı ile
son zamanlarda gerçekleştireceği olayı
bildirerek “son günler” dediği tarihin
bir özetini vermektedir. 23. ayette özet
olarak verilen bu tarih özeti, 22. ayetin
sonundaki Musa’nın önceden haber verdiği
olaylardır.
11.
Eskatolojik Öğretiş Bizlere Ne Kazandırır?
Eskatoloji öğretişi devamlı
söylediğimiz gibi bize SADECE son günleri
anlatan bir öğretiştir değildir, Eskatoloji
bir Mesih İmanlısının yaşaması hakkında,
yaşamını biçimlendirmesi hakkında bilgiler
verir. Bunlara örnekler.
UMUT
ÖZDENETİM
EYLEME
HAZIR
KİŞİSEL
SAFLIK, TEMİZLİK
SABIRLI
OLMAK
SEVİNÇ
Eskatoloji’ye
uygun bir hayat sürersek bize UMUT dolu
insanlar olacağız.
1 Petrus 1:3-4 Rabbimiz İsa Mesih'in Tanrısı ve Babasına övgüler olsun. Çünkü
O, kendi büyük merhametiyle yeniden doğmamızı
sağladı. İsa Mesih'i ölümden diriltmekle
bizi yaşayan bir ümide, çürümez, lekesiz
ve solmaz bir mirasa kavuşturdu. Bu miras
sizin için göklerde saklıdır.
İsa Mesih’in dirilişi aracılığı
ile yaşayan halk olduğumuz için, yaşayan
bir ümide sahibiz. Sahip olduğumuz bu
ümit, Tanrı’nın yaptığı iş ve vaadine
yatmaktadır. İsa Mesih’in ölümden dirilmesi
aracılığıyla ümidimiz vardır.
İsa Mesih’in ölümden dirilişi,
bizler için gerçekleşen ve hepimizin ölümden
korkmayıp kendimizin tekrar Rable birlikte
olacağımıza yani dirileceğimize dair ümittir.
Ve bu ümit dünyanın verdiği anlamda bir
ümit vermez. Bu ümidi biz Kutsal Kitap’tan
biliyoruz ve Kutsal Kitap’ta Tanrı kelamıdır,
asla yalan söylemez.
İbraniler 10:23 Açıkça benimsediğimiz ümide sımsıkı tutunalım. Çünkü vaat
eden Tanrı güvenilirdir.
Bizler ümit edip gelecek
olan o mutlu güne şanlı kurtuluşa baktığımızda,
bu beklediğimiz ümit kesindir. Buna göre
Eskatolojik olarak yaşayan insanların
sağlam ve güvenilir bir ümitleri vardır.
Eskatoloji’ye
uygun bir hayat sürersek ÖZDENETİM sahibi
insanlar olacağız.
1 Petrus 1:13-16 Bu nedenle zihinlerinizi eyleme hazırlayın. Ayık olun. Ümidinizi
tümüyle İsa Mesih'in görünmesiyle size
sağlanacak olan lütfa bağlayın. Söz dinleyen çocuklar olarak, bilgisiz olduğunuz
geçmiş zamandaki tutkularınıza uymayın.
Sizi çağıran Tanrı kutsal olduğuna göre,
siz de her davranışınızda kutsal olun.
Nitekim şöyle yazılmıştır: "Kutsal
olun, çünkü ben kutsalım."
Eskatoloji
bizleri söz dinleyen çocuklar yapıyor.
Aynı zamanda Tanrı aracılığı ile içimizde
kutsallık yaratıyor.
1 Petrus 4:7 Her şeyin sonu yakındır. Bu nedenle, sağduyulu olun ve dua etmek
için ayık durun.
Okuduğumuz
ayetin “Her şeyin sonu yakındır.” ilk
kelimesi Eskatolojik bir ifadedir. Son’un
yakın olması nedeniyle bizlerin sağ duyulu
ve ayık olmaya çağırıyor Tıpkı Rabbin
öğrencilerine söylediği gibi.
1 Selanikliler 5:6-8 Öyleyse başkaları gibi uyumayalım, ayık ve uyanık olalım.
Çünkü uyuyanlar gece uyurlar, sarhoş olanlar
da gece sarhoş olurlar. Gündüze ait olan
bizler ise, iman ve sevgi zırhını kuşanıp
başımıza miğfer olarak kurtuluş ümidini
giyerek ayık kalalım.
1 Selanikliler 4:13’uncu
ayetten sonra Petrus, Rab’bin gelişi üzerine
o mutlu olay üzerine konuşmaktadır ve
bizlerin ona göre yaşamamızı özdenetimli
yaşamamızı öğretmektedir.
Buna
Göre Eskatolojik Yaşayan İnsanlar Özdenetim
Sahibi Olurlar.
Eskatoloji’ye
uygun bir hayat sürersek Eyleme Hazır
(Rab’bin 2. Gelişine Her An Hazır ona
Layık olarak yaşayan) insanlar olacağız.
Rab
bizlerin daha iyi anlayabilmemiz için
o kadar çok benzetmeler kullanarak önce
öğrencilerine sonrada İncil aracılığı
ile bizlere öğretişlerde bulunmuştur,
Bunlardan Matta 25:1-13’teki, on kız benzetmesini
anlatmaktadır. Birinci beş kız akılsız
olarak nitelendirilmektedir. Bekledikleri
güvey gelmekte iken hepsi uykuya daldılar.
Bu kişiler Güvey’in gelişine hazır değillerdi.
Ama bizler ikinci beş kız akıllı
kız gibi olmaya çağrılıyoruz. Her zaman
için kandilleri hazır ve güveyin ikinci
gelişini çok dikkatle bekleyen ikinci
beş kız kız
gibi olmamız isteniyor. 13. Ayette bize
yapılan çağrıyı alıyoruz. “Bu nedenle uyanık durun. Çünkü o günü ve saati bilemezsiniz.”
Eskatolojik yaşayan Tanrı halkı her zaman eyleme
hazır bir halk olurlar.
Eskatoloji’ye
uygun bir hayat sürersek “Kişisel saflık
ve Kişisel temiz” insanlar olacağız.
2
Petrus 3:10-14 ayetlerinde Havari
Petrus Rab’bimiz Mesih’in ikinci gelişine
dair bilgiler verirken aynı zamanda Rab’bin
gününü beklerken bizim nasıl davranmamız
gerektiğini söylüyor.
1
Yuhanna 3:1-3 Bakın, Baba bizi o kadar
çok seviyor ki, bize `Tanrı'nın çocukları'
deniyor! Gerçekten de öyleyiz. Dünya Baba'yı
tanımadığı için bizi de tanımıyor. Sevgili
kardeşlerim, daha şimdiden Tanrı'nın çocuklarıyız,
ama ne olacağımız henüz bize gösterilmedi.
Ne var ki, Mesih göründüğü zaman O'na
benzer olacağımızı biliyoruz. Çünkü O'nu
olduğu gibi göreceğiz. Mesih'te bu ümide
sahip olan herkes, Mesih pak olduğu gibi
kendini pak kılar.
Bu
ayette ise Elçi Yuhanna, Mesih’te sahip
olduğumuz ümit hakkında konuşmaktadır.
Bizler İsa’yı göreceğiz ve O’na benzer
kılınacağız. Eğer İsa’nın ikinci gelişi
ümidine sahipsek, Mesih pak olduğu gibi
bizlerin de kendimizi pak tutmamız gerektiğini
söylüyor.
Eskatolojik yaşayan Tanrı halkı her zaman
kişisel olarak pak bir halk olurlar.
Eskatoloji’ye
uygun bir hayat sürersek “Sabırlı” insanlar
olacağız.
Yakup 5:8 Siz de sabredin. Yüreklerinizi güçlendirin. Çünkü Rab'bin gelişi
yakındır.
Sabır Rabbimizin ikinci gelişinden
kaynaklanmaktadır.. Ümidimizin Kaynağı
İsa’nın ikinci gelişinden kaynaklanmaktadır.
Tanrı’nın gelişinin yakın olduğu gerçeği
bizleri sabır içinde dayanmaya teşvik
eder.
Romalılar 8:23-25 Yalnız yaratılış değil, biz de, evet Ruh'un turfandasına
sahip olan bizler de evlatlığa alınmayı,
yani bedenlerimizin kurtulmasını özlemle
bekleyerek içimizden inleriz. Çünkü bu
ümitle kurtulduk. Ama görülen ümit, ümit
değildir. Gördüğü şeyi kim ümit eder?
Ama henüz görmediğimize ümit bağlamışsak,
sabırla bekleyebiliriz.
Mesih’e
inananlar olarak bizlerin ümide sahip
olduğu fakat ümidin daha açıkça bizlere
gösterilmediği ya da bunu görmediğimizdir.
Ama bu ümide sahip olduğumuzdan, sabırla
bekleyebiliriz. Bunun sebebi de ümidimizin
Tanrı vaatlerinde temellenmiş olmasından
kaynaklanmaktadır.
Eskatolojik
yaşayan Tanrı halkı her zaman Sabırlı
bir halk olurlar.
Eskatoloji’ye
uygun bir hayat sürersek “Sevinçli” insanlar
olacağız.
1 Petrus 1:8 Mesih'i görmemiş olsanız da O'nu seviyorsunuz. Şimdi O'nu görmediğiniz
halde O'na iman ediyor ve sözle anlatılamayacak
yüce bir sevinçle coşuyorsunuz.
Bu ayete dikkatle bakalım,
İsa Mesih’i beklememizle ile sözle anlatılamayacak
yüce bir sevinç arasındaki ilişkiye dikkat
edelim!! her şeyden çok sevdiğimiz ve
beklediğimiz bir kişi, tekrar bizimle
olmak için geri gelecek ve her geçen gün
bu beklediğimiz güne bir gün daha yaklaşmaktadır,
Yani geçen zamanlar bizim lehimize geçmektedir.
Ve bu geçen zaman içerisinde sevincimiz
dahada büyümektedir.
Eskatolojik
yaşayan Tanrı halkı her zaman Sevinçli
pak bir halk olurlar.
Tüm bu özelliklerde gördüğümüz genel
olan şey, Eskatoloji’nin hayatlarımızı
nasıl değiştirmesi gerektiğidir, Eğer
yaşamımızda yukarıda yazdığımız gibi,
Sevinç, Özdenetim ve saflık görmüyorsak
Eskatoloji’mizin bir yerinde hata olduğunu
bir yerde yanlış olduğunu düşünmemiz gerekmektedir.
Bu nedenle Eskatoloji her zaman Kutsallık
hakkındadır.
12.
Kutsal Kitap’ın Eskatolojik özeti nedir?
Kutsal Kitap’ın bakış
açısı, “Tanrı ve tüm Yaratılışın, bir antlaşma
içerisinde yaşıyordur.” Tanrı yaratmış olduğu
dünyayı sevmektedir. Tanrı tüm evreni kendi
görkemini kendi gücünü sahne olarak kullanmaktadır.
Ve tüm yaratılış Tanrı’ya açıktır ve Yaratılışın
inde kabul etmektedir. Ve Tanrı evrende
birlikte olduğu için zaman ilerledikçe Tanrı
tüm tarihi kendi amaçladığı hedefe doğru
götürmektedir, ve buna hiçbir günah ve Şeytan’ın
gücü engel olamaz. Tanrı’nın amacı kesinlikle
hedefe ulaşacaktır. Tanrı kendi yarattığı
yaradılış için belirtilen iyi amacı ortaya
çıkarmak üzere tarihi şekillendiren, Tanrı’nın
kendisidir.
Bu Kutsal Kitap’ın Eskatoloji’sinin
bir özetidir.
13.
Kutsal Kitap’a göre Tanrı’nın Eskatolojik olaylarda etkisi
nedir?
İnsanlar tamamını Tanrı’nın
yarattığı muhteşem yaratılışın içinde yaşamaktadırlar,
ve yaratılışa anlam ve amaç veren Tanrı’nın
kendisidir. Tanrı tüm evreni kendi kendi
görkemini ilan edilmesi ve gösterilmesi
için yaratmıştır. Bundan dolayı tüm yaratılış
Tanrıya açıktır ve dünyada olan her olayda
Tanrı’nın planıdır (Yağmurların yağması,
güneşin doğup batması) ve Tanrı bunları
yaparken kendi amacına planına doğru götürmektedir
yaratılışı ve buna hiçbir kimse engel olamaz.
Kutsal Kitap Eskatolojisi budur kısaca tekrar özetlemek gerekirse, Tanrı
tüm evreni kendisi yarattı ve Tanrı Son
zamanlara kadar bu yarattığı evreni kendisi
yönetti ve tarihler değişirken bunların
hepsi Tanrısal plan çerçevesinde gelişti
ve son güne kadarda böyle olacaktır ve sonra
Tanrı bu dünyayı yok etmeden yenileyerek
sonsuz ve ebedi hayatı sunacaktır.
14.
Diğer inançlara göre Tanrı’nın Eskatolojik olaylara etkisi
nedir?
Modern dünya görüşü :
Bu görüş batı kültüründe 18
yy. dan sonra başlamış bir görüştür, Bu
görüşün başlangıcında Tanrı ret edilmiyordu
ancak Tanrı’nın belki “bu dünyayı yaratmış
olabilir ancak artık bu dünyanın Tanrı’ya
ihtiyacı yok” diye düşünülmekteydi, Bu
görüşe göre insanların aklı zamanla geliştikçe
ve modern cihazlar ürettikçe insan kendi
zekasıyla her şeyi çözebilir ve anlamını
anlayabilirdi, Bu görüşe göre’de
tarihin bir amacı vardı ancak bu amaç
bizim Kutsal Kitap görüşündeki Tanrısal
amaç değildi, artık insan ilerleyişi ya
da gelişimi için bir amaç olarak düşünülüyordu.
İslami Bakış Açısı : İslami
bakış açısı’da
Kutsal Kitap yani Tanrı kelamına uygun
olmasa da bazı konularda Tanrısal amaca
uygun görüşler mevcuttur. Örnek, onlarda
bu dünyayı yaratanın Tanrı olduğuna, Tanrı’nın
her şeye egemen olduğuna ve tarihin akışında
etkin olduğuna gibi inanmaktadırlar, Ancak
en bütün ve en önemli farklılıklardan
biri dünyanın sonu ile ilgilidir, bu inanca
sahip olan kişiler son gün Tanrı’nın bu
dünyayı yok edeceğini ve yeni bir yer
aratıp onun adını da Cennet koyacağını
ve Cennete gitmeye layık insanların buradan
alınıp cennete gönderileceğidir, Ancak
Tanrı kelamında bizlere dünyayı yok etmeyip
onu yenileyeceğini söylemektedir.
Uzakdoğu
Dinlerinin Bakış Açısı : Bu inançlarda
tarihin hiçbir anlamı yoktur Reankarnasyon yani tekrar tekrar
dünyaya gelerek sonsuz bir döngü sağlamaktadırlar.
15.
Eskatoloji İsa Mesih’i Tanımamız konusunda bize yardımcı
olabilirmi?
Bu konuyu anlatmadan önce şöyle bilgi
vermek daha iyi olacaktır, Bazı insanlar
İbrahim aracılığı ile İbrahimin
soyu ile Tanrı’nın antlaşma yaptığını
ve bu soydan gelemeyen insanlarında Tanrı’nın
lütfündan yararlanamayacağını
iddia edebilirler, Örnek “Türkler
diyelimki İshak’ın soyundan değilde
İsmail’in soyundan geldiyse, çünkü
Tanrı
İbrahim yüzüstü yere kapandı ve güldü. İçinden, «Yüz yaşında bir adam çocuk
sahibi olabilir mi?» dedi, «Doksan yaşındaki
Sara doğurabilir mi?» Sonra Tanrı'ya,
«Keşke İsmail'i mirasçım kabul etseydin!»
dedi. Tanrı, «Hayır. Ama karın Sara sana
bir oğul doğuracak, adını İshak koyacaksın»
dedi, «Onunla ve soyuyla antlaşmamı sonsuza
dek sürdüreceğim. Yaratılış 17:17-19
Demiştir, buna göre bir Türk
Tanrı’nın öz halkı olamazmı?
Hayır, bu soruya cevabı yine Kutsal Kitap’ın
kendisi vermektedir. Havari Pavlus’un
Efeslilere yazdığı mektupta Tanrı halkı
olarak sadece bir soydan bir ırktan gelen
insanların değil, Tanrının amacının bu
olmadığını, Tanrı’nın İsa Mesih aracılığı
ile tek bir halk yaratmak olduğunu belirmektedir
ve Tanrı’nın seçtiği halkın ırk, renk,
dil’e bakmaksızın olduğunu anlatmaktadır.
Efesliler 2:11-22 Bunun için, diğer uluslardan doğmuş olan sizler, bedende
elle yapılmış sünnete sahip olup sünnetli
diye anılanların sünnetsiz dedikleri sizler,
bir zamanlar ne olduğunuzu hatırlayın. O
zaman Mesihsiz, İsrail'de vatandaşlıktan
yoksun, vaadi içeren antlaşmalara yabancı,
dünyada ümitsiz ve Tanrısızdınız. Ama bir
zamanlar uzak olan sizler, şimdi Mesih İsa'da,
Mesih'in kanı sayesinde yakınsınız. Çünkü
Mesih'in kendisi barışıklığımızdır. Kutsal
Yasa'yı, buyrukları ve kurallarıyla birlikte
etkisiz kılarak iki topluluğu birleştirdi,
kendi bedeninde aradaki engel duvarını,
yani düşmanlığı yıktı. Amacı, bu iki topluluktan
kendisinde yeni bir insan yaratarak esenliği
sağlamak, düşmanlığı çarmıhta öldürmek ve
çarmıh aracılığıyla bir bedende iki topluluğu
Tanrı'yla barıştırmaktı. O gelip, hem uzakta
olan sizlere, hem de yakındakilere esenliği
müjdeledi. O'nun aracılığıyla hepimiz aynı
Ruh'ta Baba'nın huzuruna çıkabiliriz.Buna
göre artık yabancı ve garip değil, kutsallarla
birlikte yurttaş ve Tanrı'nın ev halkısınız.
Elçilerle peygamberlerden oluşan temel üzerine
bina edildiniz. Köşe taşı Mesih İsa'nın
kendisidir. Bütün yapı, Rab'be ait kutsal
bir tapınak olmak üzere O'nda kenetlenip
yükseliyor. Siz de Ruh aracılığıyla, Tanrı'nın
konutu olmak üzere hep birlikte Mesih'te
bina ediliyorsunuz.
Ve bu konuya bir örnek daha
vermek gerekirse Tanrı’nın İbrahim ile antlaşmasının
simgesi sünnet’ti ancak bu bedenin sünnet
ettirmek Tanrı’nın halkı olamak
için yetmiyordu önemli olan yüreğini sünnet
etirmekti kim
yüreğini sünnet ettirirse İsrail’li,
Amerikalı, Türk, Alman, Arap (İsa Mesih’in
lütfu aracılığı) işte Tanrı’nın gerçek halkı
o olacaktır.
Çünkü Tanrı yürek sünnet’ine önem
vermektedir,
Yeremya 9: 24-26 Dünyada iyilik yapanın, Adaleti, doğruluğu sağlayanın Ben
RAB olduğumu anlamakla Ve beni tanımakla
övünsün övünen. Çünkü ben bunlardan hoşlanırım»
diyor RAB. «Yalnız bedence sünnetli olanları
cezalandıracağım günler geliyor» diyor RAB.
«Mısır'ı, Yahuda'yı,
Edom'u, Ammon'u, Moav'ı, çölde yaşayan ve zülüflerini kesenlerin hepsini cezalandıracağım.
Çünkü bütün bu uluslar gerçekte sünnetsiz,
bütün İsrail halkı da yürekte sünnetsizdir.»
Eskatoloji bilgimiz bize
gerçek Tanrı’nın halkının kim olduğunu,
Tanrı’nın halkı olmak için neye ihtiyacımız
olduğunu ve Bizi gerçek Tanrı halkı yapan
İsa Mesih’in kim olduğu hakkında bilgi verir.
16.
İsa Mesih’in dirilişi ve Göğe yükselişi Eskatolojik
bir bilgi sunarmı?
Bu sorunun cevabına
bakmak için İsa Mesih’in dirilişine ve Göğe
alınışına bakmalıyız. İsa Mesih’in dirilişinde
mezardan Ruhsal bir varlık olarak çıkmamıştır
çünkü birçok insanla 40 gün süre ile bir
bedende yaşadığını biliyoruz, buna göre
İsa Mesih’in dirilişi sadece ruhsal bir
diriliş değil bir bedensel diriliştir. İsa
Mesih yüceltilmiş olarak, yine kendi bedeniyle
dirilmiştir. İsa Mesih’in Göğe yükselişi
ise yine bedensel olarak olmuş ve Baba Tanrı’nın
sağına yükseltilmiştir. Bu durum bizim sonsuz
hayattaki nasıl bir yaşayış içinde olacağımızı
açıklamaktadır. Kutsal Kitap’ın Mesih hakkındaki
verdiği bilgiler bu sorulara ipucu niteliğinde
cevaplar vermektedir. Biliyoruz ki Rab’bimiz
geri döndüğünde, o gün O’nu göreceğiz ve
O’na benzer kılınacağız, ve İsa Mesih nasıl
bedeni ile göğe alındı ise bizlerde beden
olarak dirileceğiz, ve beden olarak yaşayacağız.
Bu gibi konulardaki
tüm bilgimiz Eskatoloji’yi iyi anlamaktır,
Geçmişteki peygamberlerin geleceğe bakarak
yaşadıkları gibi bizde Kutsal Kitap aracılığı
ile geleceği yaşayıp kendimiz hakkında ne
olacağımız hakkında ipuçları çıkarabilmekteyiz.
17.
İncilin Vahiy bölümü bir Eskatolojik
Kitap’tır, Vahiy’de geçen rakamlar gerçek
ve tam rakamlar mıdır?
Bu sorunun cevabını vermek
için birkaç örneğe bakalım.
Esinleme 13:18 Bu konu bilgelik gerektirir. Anlayabilen, canavara ait sayıyı
hesaplasın. Çünkü bu sayı bir insanı simgeler.
Onun sayısı altı yüz altmış altıdır.
6 rakamı ise insanı simgeler
insan 6.günde yaratıldı, 6 mükemmele ulaşamayan
ve Şeytan tarafından körüklenen insan
çabaları ve dünyanın sistemidir. 6, Tanrı'ya
ulaşmak isteyen 7 'ye yaklaşan ama 7 olamayan
rakamdır. Yani 6 rakamı Şeytan'ın kullandığı,
O'nun yalanlarına uyan doğal benliğin
durumunu simgeler. Vahiy bölümünde peş
peşe sıralanan 6'lar ise Şeytan'ı simgelemekte.
Yukarıdaki ayet’de
geçen 666 sayısı Şeytan, Mesih karşıtı
ve sahte peygamberin üçlü birliğinin gizli
şifresidir.
Esinleme 1:20 Sağ elimde gördüğün yedi yıldızın ve yedi altın
kandilliğin sırrına gelince, yedi
yıldız yedi topluluğun melekleri,
yedi kandillik ise yedi
topluluktur.
İncilin
Vahiy bölümünde devamlı 7 rakamından bahsedilmektedir.
7 Kandil, 7 mühür, 7 Borazan, 7 Alamet,
7 Gazap Tası, 7 Vay, 7 Yenilik
7
Rakamı ise Tamlığın, doluluğun simgesidir,
Esinleme 4:9-11 Canlı yaratıklar, taht üzerinde oturanı, sonsuzluklar boyunca
yaşayanı yüceltip ona saygı ve şükran
sundukça, yirmi dört ihtiyar, sonsuzluklar
boyunca yaşayıp taht üzerinde oturanın
önünde yere kapanarak O'na tapınıyorlar.
Taçlarını tahtın önüne atarak diyorlar
ki, "Rabbimiz ve Tanrımız! Yüceliği,
saygıyı ve gücü almaya layıksın. Çünkü
her şeyi sen yarattın. Hepsi senin isteğinle
yaratılıp var oldu."
Yukarıdaki ayetteki ihtiyar
Rabbimizin kilisesini temsil eden kişidir
ve bu ihtiyarlar, Tanrı’nın tahtı önünde
tapınan Tanrı’nın halkını temsil etmektedirler.
Yani İsrail’in on iki atası ve İsa Mesih’in
on iki elçisini. Eğer bu ayete bakarak
sadece yirmi dört ihtiyarın olduğunu düşünürsek
biraz iç karartıcı olmuş oluruz. Gördüğümüz
gibi Vahiy bölümündeki tüm rakamlar gerçek
rakamlar değil simgesel rakamlardır.
18.
Hristiyanlar
arasında da farklı Eskatolojik görüşler
varmıdır?
Birçok yorum farklılıklarından
doğan ayrımlar vardır ancak en çok tartışılan
konu Milenyum yani bin yıllık egemenlik
dönemidir.
Vahiy 20:2-7
bu konunun noktasıdır. Ve bu görüşe Pre-Milenyum
görüşü adı verilen ve 19 yüzyılda John
Darby tarafından
ortaya atılan bu görüşte, ayette geçen
bin yıl harfi anlamda bin yıldır (yani
gerçekten zaman olarak tam 1000 yıl) ve
bu İsa gelecek bir tarihte dünyaya gelerek
Yeruşalimde dünyasal bir krallık olarak
bin yıl egemenlik sürecek, bu bin yıllık
egemenlikten sonra sonsuzluk başlayacaktır.
Fakat
A-Milenyum görüşüne göre ise bu bin yıl
17. soru-cevap bölümündeki açıklamamız
gibi sadece sembolik bir rakamdır ve bu
süre İsa Mesih’in birinci gelişi ile ikinci
gelişi arasındaki süreyi tanımlamaktadır,
yani biz şu anda yaşadığımız süre Vahiy
bölümünde geçen bin yıldır.
Pre-Milenyum görüş Kutsal kitap’ın yorum ilkesi olan “tam
açık olmayan kavramları, daha açık olan
olan kavramlarla
yorumlanmalıdır.” İlkesini hiçe saymaktadır.
Bildiğimiz gibi Vahiy bölümü anlaşılması
çok zor olan bir bölümdür, çünkü çok fazla
semboller kullanmışlardır. Kutsal Kitap’ın
Vahiy bölümünde geçen 1000 yıl’ı tam olarak
anlamak için Kutsal Kitap’daki
bize gelecek 1000 yıl’ı nasıl anlamamız
gerektiğini öğreten daha net ayetlere
bakıp yorumlamalıyız.
Örnek
vahiy 20 bölümdeki simgeleri harfi olarak
yorumlarsak o zaman ikinci bir diriliş
olduğunu anlayabiliriz, ancak bu Kutsal
Kitap’ın öğretişine ters bir şeydir. Çünkü
İsa Mesih tek diriliş olduğunu söylemiştir.
19.
Hristiyanlar
arasında da farklı Eskatolojik görüşler
olsa bile aynı görüşü savundukları görüşler
varmıdır?
Bazı yorum farklılıkları
yüzünden ayrı görüş öne sürülse de birçok
görüşte aynı eskatolojik görüş içerisindedirler
bunların başlıcaları
- İsa Mesih’in görülebilir ve
beden almış olarak tekrar dönecek olması
- Her yaştaki insanların dirilişi
(hem iyilerin Hem Kötülerin)
- Herkesin yargıdan geçmesidir.
20.
Eskatolojik yaşarken özellikle yapmamız gereken
şey nedir?
Eskatolojik yaşam yukarıda
anlattığımız sorularda olduğu gibi geleceğe
bakarak bugünü yaşamaktır. Bir Hıristiyan
için en önemli ve en mutlu olay Rab İsa
Mesih’in gelişini görmek onunla birlikte
yaşamak, kötülükten uzak, dertlerden uzak,
sıkıntılardan uzak Onunla bir yaşam sürmektir,
bunun içinde bunu sağlamak içinde yine Eskatolojimiz ortaya çıkıyor.
2. Petrus 3.9-12
şöyle diyor
Bazılarının gecikmiş saydığı gibi Rab, vaadini yerine getirmekte gecikmez;
ama size karşı sabrediyor. Çünkü hiç kimsenin
mahvolmasını istemiyor, herkesin tövbe
etmesini istiyor. Ne var ki, Rab'bin günü
hırsız gibi gelecek. O gün gökler büyük
bir gürültüyle ortadan kalkacak, maddesel
öğeler yanarak yok olacak, yer ve yeryüzünde
yapılmış olan her şey yanıp bitecek. Her
şey bu şekilde yok olacağına göre, sizin
nasıl kişiler olmanız gerekir? Tanrı'nın
gününü bekleyip o günün gelişini çabuklaştırarak
kutsallık içinde yaşamalı ve Tanrı yolunu
izlemelisiniz. O gün gökler yanarak yok
olacak, maddesel öğeler şiddetli ateşte
eriyecektir.
Elçi Petrus’un dediği gibi
bizlerin Eskatoloji’si güçlü ve gerçek
bir Eskatoloji olmalı eğer İsa Mesih’i
gerçekten seviyorsak onunla birlikte olmak
istiyorsak, yapmamız gereken Kutsallık
içinde yaşamak, Tanrı’nın yolunu izlemek
gerekiyor çünkü, bizim Eskatoloji’miz
öğretiyor ki
bizim beklentimiz onunla birlikte
yenilenmiş bir hayat sonsuz ve ebedi bir
hayat bekliyoruz.
e-mail
ORHANANT |