Ruhsal Düşüş ve Yeniden Ruhsallığa Dönüş
(Luka 22:54-62)
“Yüce Lütuf”ilahisinin yazarı denizciydi.
İman ettikten sonra pastör oldu ve çok
sonraları söylediği şu sözlerle anılmaktadır
“ Hafızam oldukça zayıfladı ama iki şeyi
hiç unutmuyorum; çok kötü bir günahkarım
ve Mesih İsa ise büyük bir Kurtarıcı”.
Gerçekten de kendi günahlılığımızı gördükçe
bizler Rabbin lutfunun ne denli büyük
olduğunu görüyoruz.
Petrus’un inkarında iki nokta görüyoruz;
o aziz dediğimiz Petrus’un aslında ne
denli zayıf ve günahlı olduğunu ve Tanrı’nın
günahlı bizlere olan sevgisi ve lütfunun
ne denli derin olduğunu. Aslında ruhsal
yaşamlarını sürdürürken hala eski benleri
yüzünden düşenler için burada büyük bir
umut vardır.
Kötü bir biçimde düşsek bile (bu her
zaman bunu tekrarlamak anlamında değil
gerçekten umulmadık bir düşüşten bahsediyoruz)
eğer gerçek bir tövbe ile O’na yönelirsek
Tanrı bizi yeniden yenileyip hizmetine
geri getirecektir.
1.BAZEN RAB ÖNÜNDE KÖTÜ DÜŞERİZ.
Luka, Sanhedrin önünde büyük baskı altındaki
Mesih İsa’nın imanını ikrarı ile Petrus’un
baskı altında imanını inkarı arasındaki
farkı vurgulamak istemektedir. Ama dikkat
ederseniz Petrus bir hizmetçi kız önünde
bile Mesih’i ikrar edememiştir. Daha önceki
itirafında Petrus “Sen Tanrı’nın Mesihisin”
diye ikrar etmişti (9:20). Ama daha sonra
“tanımıyorum” dedi. Bu birkaç ay sonra
dudaklarından dökülen kelimeydi. Ama balık
yakalama esnasında Petrus günahlılığının
farkında olduğu için Mesih İsa’nın kendisinden
uzak durmasını istemişti (5:8). Yani bu
nedenden ötürü onun imansız olduğunu söylemek
mümkün değildir. Çünkü günahlılığını ve
Mesih’in kurtarıcılığını fark etmiş, tövbe
etmiş ve büyük bir düşüşle düşmüş ama
hemen tövbe ile gözyaşı ile RAB’be yönelerek
kendini toplamış ve karşılığında da Tanrı’nı
kabul ve tasdikini edinmiştir. Birçok
öğrenci zor öğretişlerden kaçmaya başladığında
Petrus’un sözlerine bakın (Yuhanna 6:68,69)
“nereye gidebiliriz?” diye sorguluyor.
Gitmenin mümkün olamayacağını söylüyor.
Hristiyan olmak tövbe ve iman meselesidir
(Elç.20:21). Tövbe dönüş(1.Sel.1:9). İman
ise Mesih’in günahlarımız için haçta ödediği
bedele yürekten güvenerek iman etmektir
(Ef.2:8-10).
Tövbe ve imanla başlar ve böyle de her
gün devam etmek durumundadır. Mesih İsa’nın
gerçekten kurtardıkları böyledir.
Nasıl Petrus gibi bir adam böylesi bir
düşüş yaşar? O’nunla yaşadı, yürüdü, mucizeleri
gördü.. Doğru, bu birden olmaz bir gevşekliğin
bedelidir.
A.Ruhsal düşüş sızıntı sonucu olur aniden
patlamaz.
Günahı ciddiye almaz, kelama göre kendini
değerlendirmez ise sızıntı başlar. Pazartesi
bir güzel bay ya da bayana bakış ve bunun
düşüncede yer etmesi bir zincirleme kazaya
yol açabilir (Mrk.7:20-23). Ve bu kişiden
kişiye değişebilir.
B.Çok neden olsa da altı örnek verebiliriz:
1.Zor öğretişlere itaati ret: Petrus’un
ikrarı arkasında Mesih İsa kendisinin
acı çekmesine ilişkin zorlu bir öğretişte
bulundu. Petrus reddetti ve hatta Mesih
İsa onu azarladı (Mrk.8:31-32). Luka 22:33’de
ise “Seninle hem zindana hem de ölüme
gitmeye hazırım”.
Bizlerde seven ve merhamet eden Tanrı’yı
algılıyor kabul ediyoruz ama yaptıklarımıza
cezalar verecek hem de soyumuzda bu cezaların
bedelini görebileceğimiz bir Tanrı’yı
algılayamıyoruz.
2.Gurur gerçeğimizle yüzleşmeyi ret:
Petrus Tanrı sözüne güvenmekten daha çok
kendi adanmışlığına güvenmişti (22:31-33).
Hatta diğer öğrencilerden daha etkin bir
güvene sahip olduğunu düşünüyordu (Mrk.14:29).
“Hepsi düşse ben düşmem” diyordu. Şeytan
bu nedenle tepetaklak olmadı mı (Yeşaya
14:14). Havva, Tanrı gibi olma fikrinden
ötürü yasağı delmeye kalkmadı mı. Oysa
yazılara göre başkalarını kendinizden
daima öne koyun öğretisi söz konusu değil
mi? (1.Pet.5:5).
3.Şeytanın saldırısı: Mesih, şeytanın
saldırısı konusunda uyarıda bulundu. “Ayık
ve uyanık olun şeytan gümürdeyen arslan
gibi etrafınızda kol geziyor” şeklindeki
ayeti akıllarda çıkarmamak esastır ( 1.Pet.5:8).
4.Ruhsal körlük ve uzaklık: “Ruh istekli
ama beden zayıftır”(Mrk.14:38) şeklinde
Kutsal Yazılarda Mesih’in öğrencilerini
uyandırmak için uğraşırken söylediği sözler
vardır. Uyanık olup dua etme aktivitesi
işte bizi böylesi ruhsal düşüşlerden koruyacak
Tanrı’nın bize sunduğu koruma sistemleridir.
Sorunu olanlara gerçekten ibadet durumlarını
sorun. Tanrı’dan uzak ve yazılardan ve
Kutsal Ruh’tan uzak olduklarını görürsünüz.
Köksüz ağaç yerinde durur mu?
5.Sorunlara Ruhsallıkla değil bedenle
tepki gösterme: Askerler Mesih’i götürmeye
geldiklerinde Petrus’un davranışlarına
bir bakın. Ama bu tavrı yarardan ziyade
zarar getirmiştir.
6.Tanıklığımızı söz ve hareketlerimizle
karşılaştırma: Dıştan iyi görünen ama
içten kurtların kemirdiği bir ağaç gibiydi
Petrus. O cesur elçinin bir saat içinde
hizmetçi kıza üç kez inkar cümlesi kullanması
ilginçtir. Ve bu cümlelerin içinde asla
İsa adı da geçmemektedir. Hatta tanınmamak
için kalabalığın arasına girip ateşin
etrafında bir saat gibi havadan sudan
halkla konuşurken hizmetçi kız onu tanıdığını
söylemektedir.
Gördüğümüz gibi küçük sızıntılar durumu
ne hale getirmiştir. O cesur Mesih öğrencisi
artık korkak bir inkarcı haline gelmiştir.
Fakat Rab’bin kurtarışı onu bırakmamış
ve lütfu ile Petrus’u bu konumdan çıkarıp
yenileyip yeniden hizmetine tabi tutmuştur.
2.GERÇET TÖVBE YENİLENME VE HİZMET GETİRİR.
İki nokta Petrus’u kendine getirdi; Horozun
ötüşü ki Mesih’in sözlerini hatırlattı.
İkincisi ise Mesih’in Luka’nın kaydettiği
gibi bakışı. Suçlu kişiler gözlerin içine
bakamazlar.
A.Yenilenme yolu tövbeden geçer.
1.Tanrı Sözünü hatırlama: Petrus Tanrı
sözünü hatırladı (22:61).
2.Günahlı olduğuna kanaat getirdi: Özür
aramadı. Sustu ve kabul etti.
3.Günah için Tanrısal anlamda bir üzülme
ile üzüldü: Timsah gözyaşları dökmedi.
4.Haç üstündeki kurbanın günahları için
öldüğünü anlayıp yürekten kabul etti:
5.Tanrı’nın inanılmaz lütfuna sarılıp
hamtlar etti.
B.Yenilenme yolu yenilenmiş bir hizmetle
bezenir.
Mesih İsa’nın bu düşüşünden ötürü Petrus’u
hizmet takımından, havarilerin arasından
atmadığını görüyoruz. Pentekost gününde
Mesih’i korkarak inkar ettiği kişilerin
arasında bir arslan kesilmişti. O gün
üç bin can kurtuldu.
Aynı lütuf RAB’bin önünde fena halde
düşmüş olan her kişi için samimi bir tövbe
ile dönme kaydı ve yürekten bir imanla
herkes için mümkündür
Turgay Üçal