Soru
: Tanrı erkek midir, kadın mıdır? cinsiyeti
ve şekli
Yanıt:
Kutsal Kitap’ı incelerken iki nokta açıklığa
kavuşuyor. Birincisi, Tanrı’nın bir Ruh
olduğu ve insan özelliklerine ya da sınırlarına
sahip olmadığıdır. İkincisi de, Kutsal Kitap’ta
yer alan bütün kanıtların, Tanrı’nın Kendisini
erkek biçiminde vahyettiğine uyduğudur.
İlk olarak, Tanrı’nın gerçek doğasının anlaşılması
gerekmektedir. Tanrı, kişiliğin bütün özelliklerini
sergilediğinden bir Kişi olduğu açıktır.
Tanrı’nın bir zihni, bir iradesi, bir zekâsı
ve duyguları vardır. Tanrı iletişim kurar
ve ilişkileri vardır ve Tanrı’nın kişisel
etkinlikleri Kutsal Kitap’ta kanıtlanmıştır.
Yuhanna 4:24’nin bildirdiği gibi, “Tanrı
ruhtur, O’na tapınanlar da ruhta ve gerçekte
tapınmalıdırlar.” Tanrı ruhsal bir varlık
olduğundan fiziksel insan özellikleri taşımaz.
Ancak bazen Kutsal Kitap’ta, insanların
Tanrı’yı anlamasını mümkün kılmak için Tanrı’ya
insansal özellikler verilir. Tanrı’yı tanımlamak
için O’na insansal özellikler vermeye “antropomorfizm”
adı verilir. Antropomorfizm basitçe, (ruhsal
bir varlık olan) Tanrı’nın Kendi doğası
hakkındaki gerçeği, fiziksel varlıklar olan
insanlara bildirmesinin bir yoludur. İnsanlık
fiziksel olduğundan, fiziksel alemin ötesindeki
şeyleri anlayışımız sınırlıdır; bu yüzden
Kutsal Kitap’taki antropomorfizm Tanrı’nın
kim olduğunu anlamamıza yardım eder.
Zorluğun bir kısmı, insanlığın Tanrı’nın
benzerliğinde yaratılmış olduğunu incelemekten
kaynaklanır. Yaratılış 1:26-27 şöyle der:
“Tanrı, ‘İnsanı kendi suretimizde, kendimize
benzer yaratalım’ dedi, ‘Denizdeki balıklara,
gökteki kuşlara, evcil hayvanlara, sürüngenlere,
yeryüzünün tümüne egemen olsun.’ Tanrı insanı
kendi suretinde yarattı. Böylece insan Tanrı
suretinde yaratılmış oldu. İnsanları erkek
ve dişi olarak yarattı.”
Hem erkek, hem de kadın, Tanrı gibi zihinleri,
iradeleri, zekâları, duyguları ve ahlaksal
kapasiteleri olduğundan bütün diğer yaratılmış
varlıklardan daha yüksektedirler ve Tanrı’nın
benzerliğinde yaratılmışlardır. Hayvanlar
ahlaksal kapasiteye sahip değildir ve insanlık
gibi maddi olmayan bir öğeleri yoktur. Tanrı
benzerliğine sahip olmak, sadece insanlarda
var olan bir ruhsal öğedir. Tanrı insanlığı,
Kendisiyle bir ilişki sahibi olması üzere
yaratmıştır. Böyle bir amaç için yaratılmış
olan tek varlık insanlıktır.
Bununla beraber, erkek ve kadın Tanrı’nın
küçük birer “kopyası” değildir; sadece O’nun
benzerliğinde yaratılmışlardır. İnsanların
erkek ve kadın olmaları, Tanrı’nın erkek
ve kadın özelliklerine sahip olmasını gerektirmez.
Tanrı’nın benzerliğinde olmanın fiziksel
özelliklerle bir alakası olmadığını unutmayın.
Biz Tanrı’nın ruhsal bir varlık olduğunu
ve fiziksel özellikleri olmadığını biliyoruz.
Ancak bu Tanrı’nın Kendisini insanlığa nasıl
vahyetmeyi seçeceğini sınırlamaz. Kutsal
Yazılar, Tanrı’nın insanlığa Kendisi hakkında
verdiği bütün vahiyleri içerir bu yüzden
Kutsal Kitap Tanrı hakkındaki bilgilerin
tek objektif kaynağıdır. Kutsal Yazılar’ın
bize söylediklerine baktığımızda, Tanrı’nın
Kendisini insanlığa vahyetme biçimi hakkında
birkaç kanıt gözlemlemekteyiz.
Kutsal Kitap’ta, Tanrı’dan 170 kadar kez
“Baba” diye söz edilir. Doğal bakımdan,
birisi erkek değilse baba olamaz. Eğer Tanrı
Kendisini dişi olarak vahyetmeyi seçmiş
olsaydı, o zaman bu ayetlerde “baba” yerine
“anne” sözcüğü geçerdi. Eski ve Yeni Antlaşmalar’da
Tanrı’dan söz edilirken tekrar tekrar eril
adıllar kullanılmaktadır.
İsa Mesih, birkaç kez Tanrı’dan Baba olarak
söz etmiştir ve diğer zamanlarda, Tanrı’dan
söz etmek için eril adıllar kullanmıştır.
Mesih, Tanrı’dan söz etmek için sadece Müjdeler’de
yaklaşık 160 kere “Baba” sözcüğünü kullanmıştır.
Mesih’in Yuhanna 10:30’daki, “Ben ve Baba
biriz” bildirisi de burada özellikle ilginçtir.
İsa Mesih dünyanın günahlarının bedelini
ödemek için çarmıhta ölmeye bir insan şeklinde
gelmiştir. Baba Tanrı gibi, İsa da insanlığa
erkek biçiminde vahyedilmişti. Kutsal Yazılar,
Mesih’in Tanrı’dan söz etmek için eril isim
ve adıllar kullandığı birçok başka zamanı
da kaydeder.
Yeni Antlaşma Mektupları da (Elçilerin
İşleri’nden Vahiy’e kadar), Grekçe theos
ismini Tanrı’dan direkt olarak söz etmekte
kullanan yaklaşık 900 ayet kaydeder. Kutsal
Kitap’ta sayısız ayette, Tanrı’dan eril
unvanlar, isimler ve adıllarla söz edilen
tutarlı bir kalıp olduğu açıktır. Tanrı
bir insan olmadığı halde, Kendisini insanlığa
vahyetmek için eril biçimi seçmiştir. Aynı
şekilde, Kendisinden sürekli olarak eril
unvanlar, isimler ve adıllarla söz edilen
İsa Mesih de, yeryüzündeyken erkek biçimini
almıştı. Eski Antlaşma peygamberleri ve
Yeni Antlaşma peygamberleri ve Yeni Antlaşma
elçileri, hem Tanrı ve hem de İsa Mesih’ten
eril isimler ve unvanlarla söz eder. Tanrı,
insanlığın Kendisinin kim olduğunu daha
kolay anlaması için Kendisini bu şekilde
vahyedilmeyi seçmiştir. Tanrı, Kendisini
anlamamızı kolaylaştırmaya yardımcı olduğu
halde, Tanrı’yı bir kutuya koyup O’nu doğasına
uygun olmayan şeylerle sınırlamaya kalkmamız
önemlidir.
|