Soru
: Vaftiz kurtuluş için gerekli midir? Vaftizsel
yeniden doğma nedir?
Yanıt:
Vaftizsel yeniden doğma bir insanın kurtulması
için vaftiz olmasının gerektiği inancıdır.
Biz vaftizin bir Hristiyan için önemli bir
itaat adımı olduğuna inanıyor ama kurtuluş
için vaftizin gerektiği düşüncesini şiddetle
ret ediyoruz. Her Hristiyan’ın suya daldırılarak
vaftiz edilmesi gerektiğine inanıyoruz.
Vaftiz bir inanlının Mesih’in ölümü, gömülmesi
ve dirilişiyle özdeşleşmesini resmeder.
Romalılar 6:3-4 şöyle bildirir: “Mesih İsa'ya
vaftiz edildiğimizde, hepimizin O'nun ölümüne
vaftiz edildiğimizi bilmez misiniz? Baba'nın
yüceliği sayesinde Mesih nasıl ölümden dirildiyse,
biz de yeni bir yaşam sürmek üzere vaftiz
yoluyla O'nunla birlikte ölüme gömüldük.”
Suya batırılma, Mesih’le birlikte ölmeyi
ve gömülmeyi, sudan çıkma da Mesih’in dirilişini
resmeder.
İsa Mesih’e imana ek olarak başka bir şey
talep eden bir kurtuluş, işleri temel alan
bir kurtuluştur. Müjde’ye herhangi bir şey
eklemek İsa’nın çarmıhtaki ölümünün kurtuluşumuzu
satın almak için yeterli olmadığını söylemektir.
Kurtulmak için vaftiz olmamız gerektiğini
söylemek, Mesih’in ölümünü kurtuluşumuz
için yeterli kılmak için ona kendi iyi işlerimizi
ve itaatimizi eklememiz gerektiğini söylemektir.
Günahlarımızın bedelini sadece İsa’nın ölümü
ödemiştir (Romalılar 5:8; 2 Korintliler
5:21). İsa’nın günahlarımızın bedelini ödemesi
bizim “hesabımıza” sadece imanla geçirilir
(Yuhanna 3:16; Elçilerin İşleri 16:31; Efesliler
2:8-9). Bu yüzden vaftiz, kurtuluştan sonra
önemli bir adımdır ama kurtuluşun bir şartı
olamaz.
Evet, vaftizin kurtuluş için gerekli bir
şart olduğunu belirtiyor gözüken bazı ayetler
vardır. Ancak Kutsal Kitap bize kurtuluşun
sadece imanla alındığını çok açık bir şekilde
söylediğinden (Yuhanna 3:16; Efesliler 2:8-9;
Titus 3:5), bu ayetlerin farklı bir yorumu
olmalıdır. Kutsal Kitap ayetleri kendi kendilerini
yalanlamazlar. Kutsal Kitap zamanlarında,
bir dinden başka bir dine geçen birisi bu
değişimi belirtmek için vaftiz edilirdi.
Vaftiz bir kararı herkese bildirmenin bir
yoluydu. Vaftiz olmayı ret edenler gerçekten
iman etmediklerini söylüyorlardı. Bu yüzden
elçiler ve ilk öğrencilerin düşüncelerine
göre, vaftiz olmamış bir inanlı düşüncesi
hiç duyulmamış bir şeydi. Bir insanın Mesih’e
iman ettiğini iddia ettiği halde imanını
herkesin önünde bildirmekten utanması onun
gerçekten iman etmemiş olduğunu gösterirdi.
Eğer vaftiz kurtuluş için gerekliyse, Pavlus
neden, “Krispus'la Gayus'tan başka hiçbirinizi
vaftiz etmediğim için Tanrı'ya şükrediyorum”
demişti (1 Korintliler 1:14)? Neden, “Çünkü
Mesih beni vaftiz etmeye değil, Mesih'in
çarmıhtaki ölümü boşa gitmesin diye, bilgece
sözlere dayanmaksızın Müjde'yi yaymaya gönderdi”
demişti (1 Korintliler 1:17)? Pavlus tabii
ki bu ayetlerde Korint kilisesinin başına
bela olan bölünmelere karşı tartışmaktadır.
Ancak eğer vaftiz kurtuluş için gerekli
olsaydı Pavlus nasıl, “ şu şu kişileri vaftiz
etmediğim için Tanrı’ya şükrediyorum” ya
da “Mesih beni vaftiz etmeye göndermedi”
diyebilirdi? Eğer vaftiz kurtuluş için gerekli
olsaydı Pavlus’un bu sözleri aslında, “Siz
kurtulmamış olduğunuz için Tanrı’ya şükrediyorum”
ve “Mesih beni insanları kurtarmaya göndermedi”
anlamına gelirdi. Pavlus’un ağzından böyle
sözler çıkması çok anlamsız olurdu. Ayrıca,
Pavlus müjde olarak saydığı şeyin ana hatlarını
ayrıntılı bir şekilde bildirdiğinde (1 Korintliler
15:1-8), neden vaftizden söz etmiyor? Eğer
vaftiz kurtuluşun bir şartı olsaydı, müjdenin
herhangi bir sunumunda ondan söz edilmemesi
nasıl mümkün olabilirdi?
Vaftizsel yeniden doğuş Kutsal Kitap’a
uygun bir kavram değildir. Vaftiz bizi günahtan
değil kötü bir vicdandan kurtarır. 1 Petrus
3:21’de Petrus, vaftizin fiziksel paklanmanın
törensel bir etkinliği değil, Tanrı’ya karşı
iyi bir vicdanın sözü olduğunu açıkça öğretmiştir.
Vaftiz, Mesih’e Kurtarıcı olarak güvenen
birisinin kalbi ve hayatında zaten gerçekleşmiş
olan şeylerin bir sembolüdür (Romalılar
6:3-5; Galatyalılar 3:27; Koloseliler 2:12).
Vaftiz her Hristiyan’ın atması gereken önemli
bir itaat adımıdır. Vaftiz kurtuluşun bir
şartı olamaz. Onu kurtuluş için bir şart
haline getirmek, İsa Mesih’in ölümü ve dirilişinin
yeterliliğine bir saldırıdır.
|