Soru
: Tövbe nedir ve kurtuluş için gerekli midir?
Yanıt:
Birçok insan tövbe teriminin, “günahlardan
dönmek” anlamına geldiğini düşünür. Kutsal
Kitap’ın tövbe konusundaki tanımı bu değildir.
Kutsal Kitap’ta, tövbe sözcüğü, “fikrini
değiştirmek” anlamına gelir. Kutsal Kitap
bize ayrıca, gerçek tövbenin davranışları
değiştirmeye de yol açacağını söyler (Luka
3:8-14; Elçilerin İşleri 3:19). Elçilerin
İşleri 26:20, “tövbe edip Tanrı'ya dönmeye
ve bu tövbeye yaraşır işler yapmaya çağırdım”
diye bildirir. Tövbenin tam Kutsal Kitapsal
tanımı, davranışların değişmesine yol açan
fikir değişikliğidir.
O zaman tövbeyle kurtuluş arasındaki bağlantı
nedir? Elçilerin İşleri Kitabı kurtuluş
konusunda özellikle tövbeye odaklanır görünmektedir
(Elçilerin İşleri 2:38; 3:19; 11:18; 17:30;
20:21; 26:20). Kurtuluşla ilgili olarak
tövbe etmek, İsa Mesih konusunda fikrinizi
değiştirmek demektir. Petrus, Pentikost
günündeki vaazını (Elçilerin İşleri bölüm
2) insanlara tövbe etmeleri için bir çağrıda
bulunarak sonlandırır (Elçilerin İşleri
2:38). Neden tövbe etmek? Petrus, İsa’yı
ret eden insanları (Elçilerin İşleri 2:36),
O’nun hakkındaki düşüncelerini değiştirmeye,
O’nun gerçekten de “Rab ve Mesih” olduğunu
kabul etmeye (Elçilerin İşleri 2:36) çağırmaktadır.
Petrus insanları İsa’nın Mesih olduğunu
ret etmekten vazgeçip O’na hem Mesih ve
hem de Kurtarıcı olarak iman etmeye çağırmaktadır.
Tövbe ve iman “aynı madalyonun iki yüzü”
olarak anlaşılabilir. İlk önce, İsa Mesih’in
kim olduğu ve ne yaptığı hakkında fikrinizi
değiştirmeden O’na Kurtarıcı olarak iman
etmeniz imkânsızdır. İster inatçı bir şekilde
O’nu reddetmekten, ister bilgisizlik ve
ilgisizlikten tövbe etmek olsun, tövbe fikir
değiştirmektir. Kutsal Kitap’a göre tövbe,
kurtuluşla bağlantılı olarak, Mesih’i reddetme
konusunda fikrinizi değiştirip Mesih’e iman
etmektir.
Tövbenin kurtuluşu hak etmek için yaptığımız
bir iş olmadığını anlamamız çok önemlidir.
Tanrı bir insanı Kendisine çekmedikçe hiç
kimse tövbe edip Tanrı’ya yaklaşamaz (Yuhanna
6:44). Elçilerin İşleri 5:31 ve 11:18 tövbenin
Tanrı’nın verdiği bir şey olduğunu ve sadece
Tanrı’nın lütfundan ötürü mümkün olduğunu
belirtir. Kimse Tanrı kendisinin tövbe etmesini
sağlamadıkça tövbe edemez. Tövbe ve iman
dahil, kurtuluş tamamen Tanrı’nın bizi Kendisine
çekmesi, gözlerimizi açması ve yüreklerimizi
değiştirmesinin sonucudur. Tanrı’nın sabrı
(2 Petrus 3:9) ve iyiliği bizi tövbeye yöneltir
(Romalılar 2:4).
Tövbe, kurtuluşu kazanan bir iş olmadığı
halde, tövbe edip kurtulmak işlerle sonuçlanır.
Hareketlerinizde bir değişikliğe neden olmadan
fikrinizi gerçekten ve tamamen değiştirmek
imkânsızdır. Kutsal Kitap’ta tövbe davranışlarda
bir değişikliğe neden olur. Vaftizci Yahya’nın
insanları, “tövbeye yaraşır meyveler vermeye”
çağırması (Matta 3:8) da bundandı. Mesih’i
ret etmekten tövbe edip Mesih’e iman eden
bir kişinin hayatında bir değişiklik gerçekleşmesiyle
bunun kanıtı görülecektir (2 Korintliler
5:17; Galatyalılar 5:19-23; Yakup 2:14-26).
Tövbe doğru bir şekilde tanımlandığında
kurtuluş için gereklidir. Kutsal Kitap’a
göre tövbe İsa Mesih hakkındaki fikrinizi
değiştirip kurtuluş için imanla Tanrı’ya
dönmektir (Elçilerin İşleri 3:19). Günahtan
dönmek tövbenin tanımı değildir ama günahtan
dönmek, Rab İsa Mesih’e karşı gerçek, iman
temelli tövbenin sonuçlarından biridir.
|