Soru
: İsa’nın Tanrı Oğlu olması ne anlama gelir?
İsa Tanrı'nın oğlumu
Yanıt: İsa,
baba ve oğul denildiğinde, sözün gündelik
kullanılışında taşındığı anlamda Tanrının
Oğlu değildir. Tanrı evlenip de çocuk sahibi
olmadı. İsa, Tanrının insan biçimine büründüğü
anlamında Tanrının Oğludur (Yuhanna 1:1,14).
İsa, Kutsal Ruh tarafından oluştuğu anlamında
Tanrının Oğludur. Luka 1:35 şöyle buyuruyor:
“Melek ona şöyle yanıt verdi: "Kutsal
Ruh senin üzerine gelecek, Yüceler Yücesi'nin
gücü sana gölge salacak. Bunun için doğacak
olana kutsal, Tanrı Oğlu denecek.” Kutsal
Kitap’ın çağında ‘insanoğlu’ sözü bir insanı
belirtmek için kullanılıyordu. İnsanoğlu
demek, insan demektir.
Yahudilerin önderleri önünde yapılan mahkeme
duruşmasında, başkahin İsa’ya şöyle buyurdu:
"Yaşayan Tanrı adına ant içmeni buyuruyorum,
söyle bize, Tanrı'nın Oğlu Mesih sen misin?"
(Matta 26:63). İsa da şöyle karşılık verdi:
"Söylediğin gibidir. Üstelik size şunu
söyleyeyim, bundan sonra İnsanoğlu'nun,
Kudretli Olan'ın sağında oturduğunu ve göğün
bulutları üzerinde geldiğini göreceksiniz"
(Matta 26:64). Bunun üzerine Yahudilerin
önderleri İsa’yı Tanrıya küfür etmekle suçladılar
(Matta 26:65-66). Daha sonra, Romalı vali
Pontuslu Pilatus’un önünde Yahudiler şu
karşılığı verdiler: “Bizim bir yasamız var,
bu yasaya göre O'nun ölmesi gerekir. Çünkü
kendisinin Tanrı Oğlu olduğunu ileri sürüyor.”
(Yuhanna 19:7). Tanrının oğlu olduğunu iddia
etmek neden Tanrıya küfür ve ölüm cezasını
hak eden bir suç sayılsın? Yahudilerin önderleri,
‘Tanrının Oğlu’ ifadesini kullanan İsa’nın
bununla ne demek istediğini çok iyi anladılar.
‘Tanrının Oğlu’ olmak, Tanrının öz yapısına
sahip olmak demektir. ‘Tanrının Oğlu’ olan
‘Tanrıdandır’. Bu iddia, yani Tanrının özyapısına
sahip olmak, daha kısacası, Tanrının kendisi
olma iddiası, Yahudilerin önderlerine göre
Tanrıya küfür sayılırdı. O yüzden İsa’yı
ölüm cezasına çarptırmak istediler. İbraniler
1:3 ayeti, bu gerçeği çok açık biçimde dile
getiriyor: “Oğul, Tanrı yüceliğinin parıltısı,
O'nun varlığının öz görünümüdür...”
Başka örnek Yuhanna 17:12 ayetinde bulunuyor:
orada İsa’nın öğrencisi Yahuda için ‘mahva
giden adam’ ifadesi kullanılıyor. Oysa bu
sözün asıl tercümesi ‘mahv olmanın oğlu’dur.
Öte yandan Yuhanna 6:71 Yahuda’nın Simun’un
oğlu olduğunu söylüyor. Öyleyse Yuhanna
17:12 ayetinin ‘mahv olmanın oğlu’ ne anlama
geliyor? ‘Mahv olma’ sözü ‘yıkım, yok olma,
perişan olma’ demektir. Yahuda elbette harfi
harfine ‘yıkım, yok olma, perişan olma’nın
oğlu değildi. Yahuda, yıkımın bir ‘izharı’
idi. İşte, İsa da aynı anlamda Tanrı Oğludur.
Tanrın oğlu, Tanrının kendisidir. İsa, Tanrının
izhar olunmuş halidir (Yuhanna 1:1,14). |