Soru
: İsa ölümüyle dirilişi arasında cehenneme
gitti mi?
Yanıt: Bu
soru konusunda epey karışıklık vardır. Bu
kavram öncelikle, “İsa Cehenneme indi” diyen
Elçilerin İnanç Bildirisi’nden gelir. Ayrıca,
nasıl tercüme edildiklerine bağlı olarak,
İsa’nın “cehennem”e gittiğini tanımlayan
birkaç Kutsal Kitap ayeti de vardır. Bu
konuyu incelerken, ilk önce Kutsal Kitap’ın
ölüler diyarı hakkında öğrettiklerini anlamak
önemlidir.
İbranice Kutsal Yazılar’da, ölüler diyarını
tanımlamak için kullanılan sözcük sheol’dur.
Bu sözcük sadece, “ölülerin bulunduğu yer”
ya da “dünyadan ayrılmış canların/ruhların
gittiği yer” anlamına gelir. Yeni Antlaşma
olan İncil’de cehennem için kullanılan Grekçe
sözcük de “ölülerin bulunduğu yer”den söz
eden “hades”tir. Yeni Antlaşma’daki diğer
ayetler sheol/hades’in ruhların son diriliş
ve yargıyı beklerken tutuldukları geçici
bir yer olduğunu belirtir. Vahiy 20:11-15
ikisi arasında açık bir ayrım bildirir.
Cehennem (ateş gölü) kalıcıdır ve kayıp
insanların yargılandığı nihai yerdir. Hades
geçici bir yerdir. Bu yüzden, hayır, İsa
cehenneme gitmemiştir çünkü cehennem gelecekte
var olacak bir yerdir, ancak Büyük Beyaz
Taht Yargısı’ndan sonra yürürlüğe girecektir
(Vahiy 20:11-15).
Sheol/hades, kurtulmuş olanların ve kayıp
olanların yaşadıkları yerler olmak üzere
iki bölümü olan bir alemdir (Matta 11:23,
16:18; Luka 10:15, 16:23; Elçilerin İşleri
2:27-31). Kurtulmuş olanların bulunduğu
yere “cennet” ve “İbrahim’in yanı” isimleri
verilir. Kurtulmuş olanların bulunduğu yerle
kayıp olanların bulundukları yer “büyük
bir uçurum”la birbirinden ayrılmıştır (Luka
16:26). İsa cennete gittiğinde, İbrahim’in
yanında bulunanları (inanlıları) kendisiyle
birlikte götürmüştür (Efesliler 4:8-10).
Sheol/hades’in kayıplar bölümü değişmez
bir şekilde kalmıştır. Bütün iman etmeyen
ölüler oraya gidip gelecekteki nihai yargıyı
bekler. İsa sheol/hades’e mi gitmişti? Efesliler
4:8-10 ve 1 Petrus 3:18-20’ye göre evet.
Bu konudaki kafa karışıklığının bir kısmı,
Mezmur 16:10-11 gibi bazı ayetlerin Kutsal
Kitap’ın resmi İngilizce çevirisi olan Kral
James Çevirisi’nde çevrilmiş halinden kaynaklanmaktadır:
“Çünkü sen beni cehenneme terk etmezsin,
sadık kulunun çürümesine izin vermezsin.
Yaşam yolunu bana bildirirsin.” Bu ayetteki
sözcüğün “cehennem” olarak tercüme edilmesi
doğru değildir. Doğrusu, “mezar” ya da “ölüler
diyarı” olmalıdır. İsa yanındaki çarmıhta
asılı olan hırsıza, “Sen bugün benimle birlikte
cennette olacaksın” demiştir (Luka 23:43).
İsa’nın bedeni mezardaydı; canı/ruhu ölüler
diyarının “İbrahim’in yanı” olan kısmına
gitmişti. Bundan sonra bütün doğru ölüleri
oradan alıp Kendisiyle birlikte cennete
götürmüştü. Ne yazık ki, Kutsal Kitap’ın
birçok çevirisinde, çevirmenler İbranice
ve Grekçe “sheol,” “hades,” ve “cehennem”
sözcüklerini tercüme etme konusunda tutarlı
davranmamışlar ya da bunları doğru çevirmemişlerdir.
Bazıları, İsa’nın bizim günahlarımız için
daha çok cezalandırılmak üzere “cehennem”e
ya da sheol/hades’in acı çekilen tarafına
gittiği görüşünü taşır. Bu düşünce Kutsal
Kitap’a tamamen aykırıdır. Bizim kurtuluşumuz
için gerekeni yeterli bir şekilde sağlayan,
İsa’nın çarmıhtaki ölümü ve bizim yerimize
acı çekmesiydi. Bizim günahtan temizlenmemizi
O’nun akıttığı kan sağlamıştır (1 Yuhanna
1:7-9). İsa çarmıhta asılıyken bütün insanlığın
günah yükünü Kendi üzerine almıştır. Bizim
için günah haline gelmiştir. “Tanrı, günahı
bilmeyen Mesih'i bizim için günah sunusu
yaptı. Öyle ki, Mesih sayesinde Tanrı'nın
doğruluğu olalım” (2 Korintliler 5:21).
Bizim günah yükümüzün O’na yüklenmesi, Mesih’in
Getsemani Bahçesi’nde çarmıhta üzerine dökülecek
kâse konusunda çektiği sıkıntıyı ve verdiği
mücadeleyi anlamamıza yardım eder.
İsa’nın çarmıhta, “Baba, beni neden terk
ettin?” diye bağırdığı an (Matta 27:46),
üzerine dökülen günahlardan ötürü O’nun
Baba’dan ayrıldığı andı. Ruhu’nu teslim
ederken, “Baba, ruhumu ellerine bırakıyorum”
demişti (Luka 23:46). Bizim yerimize çektiği
acı tamamlanmıştı. Canı/ruhu ölüler diyarının
İbrahim’in yanı denilen tarafına gitmişti.
İsa cehenneme gitmemişti. İsa’nın çektiği
acılar, O öldüğü an son bulmuştu. Günahın
bedeli ödenmişti. İsa bundan sonra bedeninin
diriltilmesini ve yeryüzünden yüceliğe alınmasındaki
görkemini beklemişti. İsa cehenneme gitmiş
midir? Hayır. İsa, sheol/hades’e gitmiş
midir? Evet
.
.
|