Melekler
Kutsal Kitap'ta çok faaldirler ve Tanrı
tarafından haberci, savaşçı ve hizmetçi
olarak kullanılırlar. Melek sözcüğünün aslı,
"Haberci" anlamında gelen Yunanca
"Angelos" kelimesinden gelmektedir.
Melekler etten ve kemikten bir vücuda sahip
olmayan ruhsal varlıklar olmalarına rağmen,
anladığımız kadarıyla insan biçiminde gözükebiliyorlar
(Yaratılış 19:1-22).
Meleklerin birçok görevleri vardır. Tanrı'ya
övgüler sundular (Mezmur
103:20), Dünya'ya haberci olarak
hizmet ettiler (Luka
1:11-30, 26-38; Luka 2:9-14), Tanrı'ya
ait insanları korudular (Mezmur 91:11-12)
ve bazen de Tanrı'nın yargısında aracı olarak
kullanıldılar (Matta
13:49-50).
Kutsal
Kitap bize, melekleri Tanrı'nın yarattığını
söyler, ve geçmişte bazı meleklerin, cennette
Tanrı'ya isyan etmeleri sonucu birçoğunun
düştüğü görüyoruz. Düşmeyen melekler, anlaşıldığına
göre seçilmiş meleklerdi (1.
Timoteos 5:21). Kutsal Kitap meleklerin
Mesih'in kendisi tarafından yaratıldığını
söyler (Koloseliler
1:16), Tanrı’nın isteğini yerine
getirirler (Mezmur
103:20; Matta 6:10), onlar Baba'ya
ve Mesih'e tapınırlar (Filipililer
2:9-11; İbraniler 1:6), bilgedirler
(2. Samuel 14:20),
güçlüdürler (Mezmur
103:20), kutsaldırlar (Matta
25:31) ve sayısızdırlar
(İbraniler 12:22). Buna rağmen, onlarda
yaratık olduklarından dolayı kesinlikle
tapınılmamalıdır (Koloseliler
2:18; Esinleme 19:10; 22:9).
Farklı
Türlerde Melekler Var mıdır?
Anladığımız
kadarıyla, farklı karakterlerde ve rollerde
değişik türde melekler var: Keruv, Seraf
ve Başmelekler. Melekleri rütbelerine göre
ayırmak gerekirse, "güçler" ve
"hükümranlıklar" sınıflarına ayrılabilmelerine
rağmen, bu sınıflandırma tartışmaya açıktır.
Bununla birlikte, ben üç ana gruba odaklanacağım.
"Üzerinde
Seraflar duruyordu; her birinin altı kanadı
vardı, ikisiyle yüzlerini, ikisiyle ayaklarını
örtüyor, öbür ikisiyle de uçuyorlardı."
(Yeşeya 6:2).
A. Tanrı'yı
yüceltirler
(Yeşeya 6:3).
B. "Seraf" kelimesi (tekildir)
muhtemelen "Ateşliler"
kelimesinin bir çevirisidir ve bu ismin kaynağı
çoğunlukla Tanrı'nın huzurunda görülen ateşlerle
ilişkili imajdan kaynaklanmaktadığı zannedilmektedir.
(Hezekiel
1:27).
2. "Onu kovdu.
Yaşam ağacının yolunu denetlemek için de
Aden bahçesinin doğusuna Keruvlar ve her
yana dönen alevli bir kılıç yerleştirdi."
(Yaratılış 3:24). Bunlara da bakın
Mısırdan
Çıkış 25:18-22; İbraniler 9:5.
A.
Keruv tipik olarak kanatlarla, ayakları ve elleriyle
betimlenmiştir, fakat çeşitli biçimlerde anlatılır
örneğin iki tane yüze (Hezekiel
41:18) ve hatta dört tane yüze sahiptirler
(Hezekiel
10:21).
B. Keruvlar kutsal şeyleri koruyan melekler olarak
düşünülmüştür. Yaratılış 3:24'de onların yaşam ağacını
koruduğunu görebiliriz. Onlar Antlaşma Sandığı'nın
üzerindeki Bağış Tahtın'daydılar
(1. Samuel 4:4) birde bu
ayetlere bakınız Mezmur 80:1; 99:1.
C. Keruvların motifleri tapınak çadırını üzerine
nakış olarak işlenmişti
(Mısırdan Çıkış 26:31; 2. Tarihler 3:7) ve
figürleri Kral Süleyman'ın Tapınağın'da da bolca
kullanılmıştır
(1. Krallar 6:23).
3.
"Rab'bin kendisi, bir
emir çağrısıyla, başmeleğin seslenmesiyle,
Tanrı'nın borazanıyla gökten inecek. Önce
Mesih'e ait ölüler dirilecek." (1.
Selanikliler 4:16).
A. "Başmelek"
kelimesi Eski Antlaşma'da bulunmuyor. Başmelek
Mikail hakkında yalnızca 1.
Selanikliler 4:16 ve Yahuda
1:9 ayetlerinde görünmektedir. Yine
de, başmelek olduğuna inanılan Cebrail'in
hem Eski Antlaşma'da hemde Yeni Antlaşma'da
görülmektedir. Cebrail Eski Antlaşma'nın
Daniel 8:15-26
ve 9:21-27 ayetlerinde bulunmaktadır.
Hem de Yeni Antlaşma'nın Luka
1:11-20, 26:38 ayetlerinde bahsedilmektedir.
Cebrail haberci bir melek olarak gözükmektedir.
B.
Diğer taraftan başmelek Mikail ise, savaşçı
bir melek olarak görülüyor (Vahiy
12:7). Daniel 10:13, 21; 12:1 ayetlerinde
savaşları mevcuttur.
C. Romalılar
8:38, Efesliler 1:21 ve Koloseliler 1:16
ayetlerinde ilginç bir not vardır, "hükümranlıklar"
kelimesi kullanılmıştır buralarda.
Grekçede bu kelimenin
önüne ”arche” (baş) sözcüğü getirilmesiyle, başmelek
akla gelmektedir. Bazıları bunun anlamının meleklerin
bir hiyerarşiye sahip olmasını gerektiğini şu ayet ile
ileri sürmektedir:
1. Petrus 3:22: "Göğe çıkmış olan Mesih
Tanrı'nın sağındadır. Bütün melekler, yetkiler ve güçler
O'na bağlı kılınmıştır."
Kutsal Kitap (Günaha) Düşen
Melekler Hakkında Ne Söyler?
Elbette (günaha) düşen
meleklerde vardır. Sabah Yıldızı (Luficer), başka bir
başmelek, Tanrı'ya karşı isyan etmesi sonucunda Şeytan
oldu. Kötü Olan’a ilişkin aşağıdaki ayet sıkça
kullanılır:
"Ey parlak yıldız, seherin
oğlu, Göklerden nasıl da düştün! Ey ulusları ezip geçen,
Nasıl da yere yıkıldın! İçinden, "Göklere çıkacağım"
dedin, "Tahtımı Tanrı'nın yıldızlarından daha yükseğe
koyacağım; İlahların toplandığı dağda, Safon'un
doruğunda oturacağım. Bulutların üstüne çıkacak, Kendimi
Yüceler Yücesi'yle eşit kılacağım." (Yeşeya 14:12-14)
Pek çok Hıristiyan aydını,
meleklerin üçte birinin düştüğünü ve cin (günah işleyen
meleklere verilen isimdir) olduklarını kabul etmektedir.
"Ardından gökte başka bir
belirti göründü: Yedi başlı, on boynuzlu, kızıl renkli
büyük bir ejderhaydı bu. Yedi başında yedi taç vardı.
Kuyruğuyla gökteki yıldızların üçte birini sürükleyip
yeryüzüne attı. Sonra doğum yapmak üzere olan kadının
önünde durdu; kadın doğurur doğurmaz Ejderha çocuğu
yutacaktı." (Vahiy 12:3-4)
Gelecekte düşen melekler
üzerine bir yargı olacaktır.
-
"Sonra solundakilere şöyle diyecek: 'Ey lanetliler,
çekilin önümden! İblis'le melekleri için hazırlanmış
sönmez ateşe gidin!" (Matta 25:41).
-
"Tanrı günah işleyen melekleri esirgemedi;
onları cehenneme atıp karanlıkta zincire
vurdu. Yargılanıncaya dek orada tutulacaklar."
(2. Petrus 2:4).
-
"Yetkilerinin sınırı içinde kalmayıp kendilerine ayrılan
yeri terk etmiş olan melekleri, büyük yargı günü için
çözülmez bağlarla bağlayarak karanlığa hapsetti." (Yahuda
1:6)
- "Büyük ejderha -İblis ya
da Şeytan denen, bütün dünyayı saptıran o eski yılan-
melekleriyle birlikte yeryüzüne atıldı." (Vahiy 12:9).
Meleklere ilişkin hangi
görüşe inanırsanız inanın, Tanrı’nın isteğini
gerçekleştirmek için önemli derecede kullanıldıklarını
ve Kutsal Kitap’ta çok bahsedildiği gerçeğinden
kaçamazsınız. |