İlk üç müjdede (incil) birçok benzerliğin
bulunması ve hatta bazı bölümlerin kelimesi
kelimesine aynı olmakla birlikte birçok
farklılığında olmasına "Sinoptik
Sorun" denir. Bu tutucu Mesih imanlılarından
çok, Kutsal Kitap'ın esinini inkar edenler
için genellikle bir sorun oluşturmaktadır.
Bunu açıklamak için, birçok karmaşık
teoriler oluşturulmuştur. Bunlar sık sık
da yazılı biçimde elimize geçmemiş olan,
teoride kaybolmuş belgelerle ilgilidirler.
Bunlardan bazıları Luka 1:1’e uyarlar
ve gerçek Mesih İnancına göre en azından
olasıdırlar. Ancak bu teorilerden bazıları,
ilk yüzyıldaki kilisenin, İsa Mesih hakkında
"mit"ler oluşturduğunu söyleme
noktasına kadar uzanmıştır. Bu "eleştirisel
biçimde" iddia edilen teorilerin,
bütün Hıristiyan Kutsal Yazılarına ve
kilise tarihine küfür etmelerinin yanısıra,
hiçbirini kanıtlayacak belge de yoktur.Ayrıca,
"hiçbir bilgin" bu teorilerin
Sinoptik Müjdeleri nasıl kategorilere
ve parçalara ayırdığı konusunda "görüş
birliğine varamazlar". Buna daha
iyi bir çözüm yolu, Yuhanna 14:26 daki
Rab'bimizin sözlerinde buluunmaktadır:"Ama
Baba'nın benim adımla göndereceği Yardımcı,
Kutsal Ruh, size herşeyi öğretecek, bütün
söylediklerimi size hatırlatacak."
Bu, görgü tanıkları oldukları için Matta
ve yuhanna'yı ve belkide kilise tarihinin
söylediği gibi, Petrus'un hatırladıklarını
kaydettini varsaydığımız Markos'uda içerir.
Bunlara, Luka 1:1'de sözü edilen yazılı
belgelere Kutsal Ruh'un dolaysız yardımını,
Yahudi halkının hayret verici bir doğrulukla
aktarılan "sözel geleneklerini"
ekleyince Sinoptik sorun yanıtlanır. Bu
kaynakların ötesinde olan gerekli gerçeklerin,
ayrıntıların yada yorumların hepsi Kutsal
Ruh'un öğrettiği "sözlerle"
açıklanmıştır. (1.korintliler 2:13) Böylece,
apaçık bir çelişki yada ayrıntılarda bir
değişiklik bulduğumuzda, "Bu müjde
neden bu olayı yada konuşmayı içermiyor
(yada içeriyor yada vurguluyor)?"
diye sormakla iyi ederiz.
Örneğin, Matta iki kez, iki insanın (körlükten
ve cinlerden) kurtarıldığını kaydederken,
Markos'la Luka sadece birinden söz ederler.
Bazıları bunu bir çelişki olarak görürler.
Yahudilere yönelik yazıldığı kabul edilen
(yahudilerin anlayabilecekleri stilde
yani: eski antlaşmadan alıntılar, ayrıntılı
tartışmalar, Rabbimizin soy ağacı ve geneldeki
Yahudi tarzı, yeni bir okur tarafından
bile hemen fark edilir.) Matta'yı yasa
"iki yada üç şahit" gerektirdiği
için, iki adamdan ve diğerlerinide ün
sahibi, meşhur bir adamdan (kör Bartimay)
söz ediyor görmek çok daha iyidir. Aşağıdaki
seçilmiş bölümler, Müjdelerdeki aynı şeyin
ikinci kez tekrarı gibi görülen kısımların
aslında ilgiyi önemli farklılıklara çekmek
olduğunu anlatırlar: Luka 6:20-23, Dağdaki
vaazı tekrarlıyor gibidir, ama Luka 6:20-23
düzlük yerde verilen bir vaazdır.(Luka
6:17) Matta 5:2-10, Tanrı Krallığına ait
ideal bir vatandaşın karakterini tanımlar,
ama Luka Mesih'in öğrencilerinin yaşam
biçimlerini gösterir. Luka 6:40, Matta
10:24'le aynı gibidir. Ama Matta'da İsa
Efendi, bizlerde O'nun öğrencileriyiz.
Luka'da öğrenciyi yetiştiren Efendidir,
eğittiği kişi ise öğrencidir. Matta 7:22
Kral için hizmeti vurgular, Luka 13:25-27
ise Efendiyle paydaşlığı tanımlar. Luka
15:4-7 Ferisileri suçlamasıdır, Matta
18:12-13 çocuklar ve Tanrı'nın onlar için
olan sevgisi ile ilgilidir. Yahya, yanında
sadece inanlılar varken, "O sizi
Kutsal Ruh'la vaftiz edecektir" demiştir
(Markos 1:8, Yuhanna 1:33). Etrafta özellikle
Ferisileri içeren karışık bir kalabalık
olduğunda ise, "O sizi Kutsal Ruh
ve ateşle (bir yargı vaftizi olan) vaftiz
edecek" demiştir. (Matta 3:11; Luka
3:16) "Hangi ölçekle ölçerseniz"
sözü, Matta 7:2'de "diğer insanlara
karşı yargılayıcı tavırlarımızdan",
Markos 4:24'de Tanrı'nın Sözünü kendine
mal etmekten ve Luka 6:38'de de cömertliğimizden
söz etmektedir.
Öyleyse bu farklılıklar çelişki olmayıp
Tanrı Sözü üzerinde derin düşünen imanlıların
düşüncesine hizmet eden Ruhsal gıdadır.