YAŞAMDA
ÖLÜMDE İNCİL’İN SAĞLADIĞI ZAFER
“Tanrı bizleri yaptığımız
işleri düşünerek değil, kendi ereği ve
kayrası uyarınca kurtarıp kutsal çağrıyla
çağırdı. Bu kayra zamanın başlangıcından
önceki çağlarda Mesih İsa aracılığıyla
bize verildi. Kurtarıcımız Mesih İsa’nın
belirmesiyle de şimdi açıklandı. Kendisi
bir yandan ölümün gücünü kırdı, bir yandan
da yaşamı ve ölümsüzlüğü Sevinç Getirici
Haber aracılığıyla aydınlığa çıkardı”
(II.Timoteos 1:9,10).
İsa Mesih’in yaşlanmış habercisi ölümün
gölgesindeyken kanıtlı güvenlik duygusuyla
genç iş arkadaşı Timoteos’a Roma’dan somut
bir gerçeği duyuruyor. İmparator Nero’nun
aman tanımaz keskin kılıcının ensesine
inişini beklemekteyken bir yandan ölümün
ortadan kaldırıl-masına değiniyor, öte
yandan da ölümsüzlüğün kesinleştiğini
kutluyor. Ölümün eşiğinde bulunan bir
insanın böylesi rahatlıkla konuşmasının
nedenini hiç düşündün ya da sordun mu?
Biliriz, çeşit çeşit ölüm vardır: Nedeni
anlaşılamayan, kan dökücü kaba kuvvetin
acımazlığından, yiğitlik atılımından,
kadercilik sırasından, intihar bunalımından,
kazaya kurban düşmekten ve yolculuğun
son basamağı-na erişmekten.. Ama Kutsal
Söz’ün bu kesiminde öbürlerden bambaş-ka
özellik taşıyan bir ölümle karşılaşırız:
Ölüm yoluyla ölümün ortadan kaldırılması
ve yaşam yoluyla ölümsüzlüğün kanıtlanması.
Hizmetleri bir sıra deneyim ve görgüler
zinciriyle örülü sadık asker Pavlos bu
eşsiz olgunun nedenini kesin güvenle belirtir:
Sevinç Getirici Haber’de açıklanan Tanrı
bildirisi çağlar öncesinden bu so-nucu
gerçekleştirdi: İsa Mesih’in ölümüyle
öncelerden sağlanan Tanrı kayrası. KAYRA:
Haris. Bütün dillerde en tatlı ve
yüreklendirici söz.
Hem güvenlik hem de kalıcılık öğeleri,
ölümle boğuşması yakın olan birine imanın
şaşmazlığını sağlamakta. Haberci Pavlos
Tanrı’ca İncil’in yayıcısı atandı, yaşamı
süresince korkusuzlukla Mesih’in haberini
insanlara tanıttı, uğraşlarının toplamı
İncil’in yayılmasında odaklandı. Sevinç
Getirici Haber’in sağladığı güvenle, ölüm
yolculuğunda bilinçli adımla ilerliyor.
Bu somut kanı İncil’in insan yaşamını
destekleyen etkin dayanak olduğunu kanıtlıyor.
Böyle parlak bir sonuç düşünen insanı
çarpıcı bir soruya yöneltir: Yaşama sonsuza
ilişkin bu denli sınırsız kesinlik sağlayan
İncil’in özellikleri nedir?
I. SEVİNÇ GETİRİCİ HABER TANRI’NIN
GÜCÜDÜR
Tanrı yaratışının parlaklığı ardından
Adem özgür kararla kendi soyuna günahı
ve ölümü soktu. Atalarımızın düşüşü bilinen
tüm trajedilerin en başta gelenidir. Günah
o görkemli yaratılışı sarstı ve yozlaştırdı,
insanı ölümün tutsağı kıldı. Kurtuluş
ademoğullarının baş ihtiyacı niteliğinde
belirdi. Bu olayda Tanrı ilk İncil’i (Proto
Evangelion) müjdeledi: Kadının tohumundan
doğacak bir kurtarıcıyı tanıttı. “Seninle
kadın arasına, senin tahumunla onun tohumu
arasına düşmanlık koyacağım; o senin başına
saldıracak, sen de onun topuğuna saldıracaksın”
(Yaratılış 3:15). Tanrıbilimde
bu kelimenin anlamı İlk İncil’dir. Kurtarıcı,
şeytanın başını ezecek, soyumuzu kahredici
günah tutsaklığından kurtaracak. Bu eylemi
bütünlerken şeytan O’nun topuğuna saldıracak,
çok ağır işkenceler çektirecek ve O’nu
öldürtecek. Tanrı tarafından verilen bu
peygamberlik bildirisinden günümüze dek
İncil beşareti Tanrı’nın gücüne tanıklık
etmekte. Yaşamda günahlarından dönüp Mesih’e
kişisel kurtarıcısı olarak iman eden ölümlü
insana erişen evrensel kurtuluş gücü..
Kurtulan herkes Kutsal Ruh tarafından
sonsuz yaşama mühürlenir.
İsa Mesih sınırı olmayan yaşamdır (bkz.
Yuhanna 1:4). Yaşam Başkanı’dır
(bkz. H.İ. 3:19). Ölümün
kapkaranlık dehlizinde hükümlü insanı
İncil’in saçtığı bol ışıkla muzaffer yaşama
ve yarına yöneltendir. İncil kesin güvenlik
sözüyle konuşan Mesih’in yeterliliğini
açıklar. “Diriliş ve yaşam Ben’im.
Bana iman eden ölmüş olsa da yaşayacaktır”
(Yuhanna 11:25). Bütün dinlerin,
dinsel bireylerin bin bir çabayla kovaladığı
ama hiçbir yolla ulaşamadığı sonsuz yaşamın
gizi İncil’de parlar. Salt İncil insanın
adımlarını aydınlatır, sonsuz yaşam yolunu
gösterir. Orada ölümlülük, ölümsüzlük
tarafın-dan alt edilir. Kesin zaferle
ölümden dirilen Mesih ölüme karşı belir-gin
üstünlüğünü tanıtır. Salt O’nun, günahı
ve ölümü çiğneyen oldu-ğunu bildirir.
Boş mezarın, biri başında öbürü ayaklar
yönünde beyaz, göz kamaştırıcı parlaklıkla
beliren o iki meleğin saçtığı aydınlık,
Mesih’in ölüm karanlığını dağıttığını
herkese tanımlıyor. Bu nedenle peygamber
Hoşea (13:14) ve haberci
Pavlos bu etkin yengiyi sevinçle kutlar.
“Ölüm yengide yutuldu. Ey ölüm,
yengin nerede? Ey ölüm, kargın nerede?”
(I.Korintoslular 15:55). Her
yanda Mesih inanlıları İncil’in sağladığı
güçle görkemli yengiyi coşku içinde anar
ve kutlar.
II. SEVİNÇ GETİRİCİ HABER TANRI
KAYRASININ DOĞRULAYICISIDIR
İncil şu sözlerle tanıtılır: “Tanrı
kayrasının Sevinç Getirici Haberi” (Habercilerin
İşleri 20:24). “Tanrı’nın Sevinç Getirici
Haberi” (II.Korintoslular 11:7; I.Selanikliler
2:2,8,9; I.Petros 4:17). “Mesih’in Sevinç
Getirici Haberi” (II.Korintoslular 2:12;
I.Selanikliler 3:2; Galatyalılar 1:7).
Su götürmez dille Baba’nın ve Oğul’un
onayını taşır bu bildiri. Günaha karşı
Golgota tepesinde dökülen Mesih’in kanı
İncil’i doğrular. Kurtuluşumuz için günahsız
yaşamını günahlılar için kurtarmalık olarak
sunan kanı.. İncil bütün ölümlü canlar
için sağlanan Tanrı armağanını müjdeler.
Budur kayra. Şu kudurgan, kinci, öldürücü,
göz boyayıcı dünyamızda herkese duyurulan
tanrısal sevgi ve güvenlik bildirisi..
İncil’in mesajına ve kayra haberine karşı,
Tanrı’dan af kazanmayı kovalayan bir sürü
dinsel ve töresel uygulama her yanda görülmekte.
Bunların tümü Tanrı bütünleyişine karşı
insan uğraşı olarak sırıtmakta. Ne var
ki, Tanrı kayrasının Sevinç Getirici Haber’i
biricik kurtuluşu Tanrı’nın armağanı olarak
tanıtır, buna salt imanla kavuşulabileceğini
bildirir. İncil’in önde gelen bildirisi
bir kez konuştu ve bu konuşmayı sürdürmekte:
“Doğru kişi imanla yaşayacaktır”
(Habakkuk 2:4b; Romalılar 1:17; Galatyalılar
3:11b; İbraniler 10:38). Bu iman,
evrende tek kurtarıcıya, tek kurtarışa,
tek sonsuz güvenliğine sarılmaktır. Onu
yadsımak imansızlıktır. Ölüm yargısının
etkisi Tanrı’ca insanlığa belirtilen afla
kırılabilir. Sadece Mesih’in haçta canını
vermesiyle gücünü yitirir. “Tanrı
günah nedir bilmeyeni yerimize günah kıldı.
Öyle ki, Mesih bağlılığında Tanrı’nın
doğruluğu olalım” (II. Korintoslular 5:21).
III. SEVİNÇ GETİRİCİ HABER TANRI
HÜKÜMRAN-LIĞININ KAVRAMIDIR (Matta 4:23;
9:35; 24:14)
Yersel hükümranlıkların doğan sonra da
ölen vatandaşları vardır. Tanrı hükümranlığında
vatandaşlık hakkı yeni doğuşladır. Yersel
düzende salt bireyler değil, hükümranlıklar
da yükselir ve söner. Ama Tanrı’nın hükümranlığı
sonsuzlar sonsuzu kalır, buna benzeyişte
onun vatandaşları da sonsuz süresi egemendir.
“Oysa biz gökler ülkesindeniz.
Oradan bir kurtarıcıyı, Rab İsa Mesih’i
bekliyoruz” (Filippililer 3:20).
İlerideki sonsuz çağlara ilişkin Tanrı’nın
kendisine özgü apayrı hükümranlık düzeni
vardır.
Yeryüzünde Mesih inanlısı herkes gibi
yaşar sonra da ölür. Ama yeni yaratık
niteliğinde benzersiz güvenlikle ölür.
Ona bu umudu sağlayan kesinlik “Kutlu
Tanrı’nın yüceliğine özgüdür” (I.Timoteos
1:11). Sınırsız sevgisiyle armağanlar
bolluğunu bizlere sunan yüce Tanrı şaşırtıcı
eliaçıklıkla günahlı soyumuzu kendisiyle
barıştıran bambaşka mesajı sağladı: Biricik
Oğlu’nun haçta akan kutsal kanıyla mühürlenen
Sevinç Getirici Haber’ini.. Tüm evrende
bunun gibi güçlü ve etkin başka bildiri,
öz yasa ya da gösterge yoktur.
Sevinç Getirici Haber Tanrı’nın canlı,
iyi kalpli, iyi niyetli öz duygusunu ademoğullarına
Havva kızlarına iletir. Çalkantılı, kudurgan
dünyamızda kutluluğun içeriğini anlayan,
onu imanla kabul ederek sınırlı ölümlü
yaşamının derinine yerleştirendir. Biz
yaşayalım diye ölen kurtarıcı İsa Mesih’e
sonsuzlar sonsuzu şükürler olsun. O şu
ana dek kadına erkeğe görkemli İncil’i
ile konuşuyor. Sesini duyan herkesi günahtan
arıtmak, hem şimdi hem de sonsuzlar sonsuzu
bol yaşama kavuşturmak istiyor. Buna senin
de iman etmen Tanrı’nın öz isteği hem
de sevgi çağrısıdır.
Thomas Cosmades