Soru:
1-İsa Mesih'in Tanrı olduğu İncil'de
geçiyor mu?
2-Geçiyorsa incilin hangi bölümünde geçtiğini
söyleyebilir misiniz?
3-Şayet geçmiyorsa İsa Mesih'in Tanrı
olduğunu nereden biliyorsunuz?
NOT: Sorularıma sevgi, aşk gibi gösterişli
lakin içi boş kavramlarla cevap vermeye
çalışmayınız. Cevabınız kaynaklara dayalı
aklın ışığında olursa çok iyi olur. Şimdiden
teşekkür ederim....
Apolojist’in Cevabı:
Bir numaralı soruya cevabım kesinlikle
EVET’tir!! İncil’de ve hatta Tevrat, Zebur
ve Peygamberlikler’de (Eski Antlaşma)
İsa’nın Tanrı olan YHWH olduğu belirtilmiştir.
Bu yazıda hepsini ele almak zor olacak
ama bir kısmını referansları ile birlikte
açıklamaya çalışacağım. Bu yazı boyunca
Yeni Antlaşma’da İsa’nın Tanrılığını açıkça
ilan eden ayetleri ele alacağım. Eğer
Rab dilerse, bir sonraki yazılarda da
Mesih’in Tanrılığını Eski Ahit’ten göstermeye
çalışacağım. Tabi Celalettin Bey’in dediği
gibi ayetlerden referanslarımı vereceğim.
Lakin bu konu uzun olduğundan çeşitli
kaynaklardan yorum alıntıları yapamayacağım.
Ama kaynak olarak Türkçe’de güzel kitaplar
vardır. Bunlardan bazıları Dipnot olarak
verilmiştir.[1]
İncil’e ve verdiği mesaja baktığımız
da İsa Mesih’in ilahi doğası (Tanrılığı)
açık ve net bir şekilde resmedilmiştir.
Bunlardan bir kaçına bakalım isterseniz.
Romalılar 9. bölüm 5. ayet şöyle der:
… büyük atalar onların atalarıdır. Mesih
de bedence onlardandır. O, her şeyin üzerinde
hüküm süren, sonsuza dek övülecek Tanrı'dır!
Amin!
Bu ayette Mesih İsa açıkça Tanrı olarak
zikredilmiştir.
Titus 2. bölüm 5. ayet şöyle der:
Bu arada, mübarek umudumuzun gerçekleşmesini,
ulu Tanrı ve Kurtarıcımız İsa Mesih'in
yücelik içinde gelmesini bekliyoruz.
Yukarıdaki ayette net bir şekilde İsa
Mesih’in hem ulu Tanrı hem de Kurtarıcı
kimliği vurgulanmaktadır.
Bunlar Pavlus’un mektuplarında geçen
ve Mesih’in Tanrılığını gösteren ayetlerden
sadece bir kaçıdır. Şimdi muhtemelen diyeceksiniz
ki Pavlus, ilk Hristiyanların inanmadığı
şeyleri İncil’e yerleştirdi. Bu tür ayetlerin
olması normaldir. Fakat kanımca fazla
aceleci olmamak gerekir. Şimdi bir de
İsa’nın en yakını olan on iki havarisinin
açıklamalarına bakalım:
Elçilere göre İsa Mesih kimdir?
Elçi Petrus şöyle diyor:
İsa Mesih'in kulu ve elçisi ben Simun
Petrus'tan Tanrımız ve Kurtarıcımız İsa
Mesih'in doğruluğu sayesinde bizimkiyle
eşdeğer bir imana kavuşmuş olanlara selam!
(2.Petrus 1:1)
Elçi Petrus bu ayette Tanrı ve Kurtarıcı
ifadelerini İsa Mesih’e uygulamaktadır.
Yani Elçi Petrus, açıkça Nasıralı İsa’yı
Tanrı ve Kurtarıcı olarak çağırmaktadır.
Şimdi on iki havariden birisi olan Tomas’ın
ikrarına bakalım:
Sekiz gün sonra İsa'nın öğrencileri yine
evdeydiler. Tomas da onlarla birlikteydi.
Kapılar kapalıyken İsa gelip ortalarında
durdu, "Size esenlik olsun!"
dedi. Sonra Tomas'a, "Parmağını uzat"
dedi, "Ellerime bak, elini uzat,
böğrüme koy. İmansız olma, imanlı ol!"
Tomas O'na, "Rabbim ve Tanrım!"
diye yanıtladı.
İsa, "Beni gördüğün için mi iman
ettin?" dedi. "Görmeden iman
edenlere ne mutlu!" İsa, öğrencilerinin
önünde, bu kitapta yazılı olmayan başka
birçok doğaüstü belirti gerçekleştirdi.
Ne var ki yazılanlar, İsa'nın, Tanrı'nın
Oğlu Mesih olduğuna iman edesiniz ve iman
ederek O'nun adıyla yaşama kavuşasınız
diye yazılmıştır.
Bu ayetler gerçekten şok edici derecede
çarpıcıdır. Çünkü birincisi, Tomas önceki
ayetlere göre İsa’nın dirildiğini söyleyen
diğer öğrencilere “İsa’nın diri bedenini
kendi gözleri ile görmeden inanmayacağını”
söylemiştir. Bu yüzden çoğu defa “Kuşkucu”
ön eki ile anılmıştır. Fakat Rab, Tomas’a
göründüğünde, Tomas İsa Mesih’e Rab’bim
ve Tanrım diye hitap etmiştir. Tomas açıkça
İsa Mesih’i Tanrı olarak vurgulamaktadır.
Peki İsa Mesih nasıl cevapladı?
Eğer İsa kendisinin Tanrı olmadığını
düşünüyorsa o zaman direkt olarak Haşa!,
Bu bende uzak olsun!, böyle söyleme bende
senin gibi bir kulum diyebilirdi. Fakat
İsa’nın cevabı yukarıda okuduğumuz gibi
bambaşkadır. İsa Mesih bu tapınmayı ve
sözleri kabul etmiştir.
Konuyu daha fazla uzatmadan bir diğer
öğrencinin açıklamalarına bakalım.
Yuhanna vahiysel bildirimle yazdığı kitabın
girişinde şöyle der:
Başlangıçta Söz vardı. Söz Tanrı'yla
birlikteydi ve Söz Tanrı'ydı. Başlangıçta
O, Tanrı'yla birlikteydi.Her şey O'nun
aracılığıyla var oldu, var olan hiçbir
şey O'nsuz olmadı... Söz, insan olup aramızda
yaşadı.O'nun yüceliğini Baba'dan gelen,
lütuf ve gerçekle dolu biricik Oğul'un
yüceliğini gördük.(Yuhanna 1:1-3,14)
Bu ayetlerde şu açık ve nettir. Söz Tanrıdır
ve söz insan bedeni alıp yaşamıştır. Bu
Mesih’in kendisidir. Ayrıca Yaratılan
her şey söz aracılığı ile yaratılmıştır
ve var olan hiç bir şey O’nsuz var olmamıştır.
Yani İsa Mesih yaratılmamıştır. Beden
almadan önce yaratılmamış ama yaratıcı
vasfına sahip olan Oğul olarak Baba ile
birlikte vardır. Herhalde kime yaratılmamış
ama yaratandır diye sorsak Allah’tır diyeceklerdir.
Peki İsa Mesih kendisi için ne dedi?
Yukarıda Tomas’ın açıklamaları karşısında
Mesih İsa’nın cevabını değerlendirmiştik.
Şimdi ise İsa’nın kendisi için söylediği
iddialara bakalım:
Yuhanna 5. Bölümde İsa’nın iyileştirdiği
adam ile ilgili diyaloglar yer almaktadır.
Adam gidip Yahudi yetkililere kendisini
iyileştirenin İsa olduğunu bildirdi. Şabat
Günü böyle şeyler yaptığı için İsa'ya
zulmetmeye başladılar.
Ama İsa onlara şu karşılığı verdi: "Babam
hâlâ çalışmaktadır, ben de çalışıyorum."
İşte bu nedenle Yahudi yetkililer O'nu
öldürmek için daha çok gayret ettiler.
Çünkü yalnız Şabat Günü düzenini bozmakla
kalmamış, Tanrı'nın kendi Babası olduğunu
söyleyerek kendisini Tanrı'ya eşit kılmıştı.
(Yuhanna 5:15-18)
Bir başka yerde İsa Mesih kendisini Eski
Ahit’te YHWH’nın (İsrail’in Tanrısı) adıyla
tanıtmıştır. Kendisine YHWH’nın Musa’ya
kendisini açıklarken kullandığı tanımı
atfetmiştir. Bu tanım Mısırdan Çıkış 3:14’te
ve diğer Kutsal Yazı ayetlerinde de belirtildiği
gibi “Ben Ben’im” yani “??? ??µ?” (grekçe)
dir. İsa Mesih şöyle diyor:
İsa, "Size doğrusunu söyleyeyim,
İbrahim doğmadan önce "BEN VARIM"
dedi (Ayetteki vurgular bana aittir) (Yuhanna
8:58)
Burada kullanılan kelime yukarıda yazdığım
YHWH’nin kendisini kullanırken kullandığı
kelimeler ile aynıdır. Kullanılan kelime
??? ??µ? dir. Ayrıca bu ayette İsa Mesih,
İbrahim’den önce var olduğunu bildirmiştir.
Burda önemli nokta İsa’nın kullandığı
zaman kipinin geçmiş zaman değil ama geniş
zaman olmasıdır. Bu da daha sonradan belirteceğim
İsa’nın öncesiliğine vurgu yapmaktadır.
Bir başka yerde İsa şöyle demiştir:
Baba, dünya var olmadan önce ben senin
yanındaykensahip olduğum yücelikle Şimdi
beni yanında yücelt.(Yuhanna 17:5)
Aslında bu kadar ayet İsa’nın Tanrı olduğunu
düşündüğü, iddia ettiği ve öğrettiğini
açıkça göstermektedir. Fakat birkaç ayetle
bunu daha da keskin bir şekilde netleştirelim.
İsa bir başka yerde Baba Tanrı ile bir
olduklarını söylemiştir:
“Ben ve Baba biriz." (Yuhanna 10:30)
Ayetin devamı ise ilginçtir ve şöyle
der:
Yahudi yetkililer O'nu taşlamak için
yerden yine taş aldılar. (Yuhanna 10:31)
Yahudi yetkilileri bu kadar sinirlendiren
ve İsa’yı öldürmeye iten nedir? Tabi ki
de digger ayetlerde de belirtildiği gibi
İsa’nın kendisini Tanrı’ya eş kılarak,
O’na hakaret ettiğini düşünüyorlardı.
Ve Eski Ahit’e göre Tanrı’ya söven öldürülmeliydi
(Levililer 24:16).
Bunun yanı sıra İsa sadece Tanrı’nın
kendisinin yapacağı şeyleri yaptı ve yaptığını
söyledi. Bunlardan birisi “Günahları bağışlamak”tı.
İsa Günahları Bağışladı:
İsa tekneye binip karşı kıyıya geçti
ve kendi kentine gitti. Kendisine, yatak
üzerinde felçli bir adam getirdiler. İsa
onların imanını görünce felçliye, "Cesur
ol, oğlum, günahların bağışlandı"
dedi. Bunun üzerine bazı din bilginleri
içlerinden, "Bu adam Tanrı'ya küfrediyor!
Tanrı'dan başka kim günahları bağışlayabilir?"
dediler. Onların ne düşündüklerini bilen
İsa dedi ki, "Yüreğinizde neden kötü
düşüncelere yer veriyorsunuz? Hangisi
daha kolay? 'Günahların bağışlandı' demek
mi, yoksa 'Kalk, yürü' demek mi? Ne var
ki, İnsanoğlu'nun (Mesih’e ilişkin bir
ifade) yeryüzünde günahları bağışlama
yetkisine sahip olduğunu bilesiniz diye..."
Sonra felçliye, "Kalk, yatağını topla,
evine git!" dedi. (Matta 9:1- 6;
Markos 2:1-6; Luka 5:18-25)
İsa Kendisine Tapınılmasına izin verdi
ve kabul etti:
Teknedekiler, "Sen gerçekten Tanrı'nın
Oğlu'sun" diyerek O'na tapındılar.
- Matta 14:33
İsa ansızın karşılarına çıktı, "Selam!"
dedi. Yaklaşıp İsa'nın ayaklarına sarılarak
O'na tapındılar. – Matta 28:9
Öğrencileri O'na tapındılar ve büyük
sevinç içinde Yeruşalim'e döndüler. -
Luka 24:52
İsa Başlangıç ve Son olduğunu söyledi:
Kutsal Yazılar bize sadece yaratan Tanrı’nın
başlangıç ve Son olduğunu söyler. Nitekim
Eski Ahit’te YHWH kendisi için şöyle der:
RAB (YHWH), İsrail'in Kralı ve Kurtarıcısı,
Her Şeye Egemen RAB diyor ki, "İlk
ve son benim, Benden başka Tanrı yoktur.
(Yeşaya 44:6)
İsa diyor ki: Alfa* ve Omega*, birinci
ve sonuncu, başlangıç ve son Ben'im. (Vahiy
22:13)
Sonuç olarak İncil ayetlerini incelediğimizde
İsa Mesih’in Tanrı olarak ilan edildiği
ve Tanrı olarak O’na tapınıldığı açıktır.
Burada önemli olan soru bizim O’nun Tanrılığına
vereceğimiz cevap ne olacaktır?
Esenlikle,