Öncelikle şunu net ve kesin bir
dille söylemek gerekir ki buradaki ifade
“cinsel” bir birleşmenin sonucunda meydana
gelen “Oğul” değildir. Zaten bunun düşünülmesi,
Hristiyanlıktaki Allah kavramının hiç anlaşılmamasından
kaynaklanmaktadır. Eğer bu, Müslümanların
iddia ettiği gibi olsaydı, o zaman bu terim,
mitolojik bir görüntü oluşturacaktı. Ama
hamdolsun Tek Tanrılı Hristiyanlık inancında
böyle bir inanç yoktur.
Zaten Allah’ın Oğul kelimesinin cinsel
bir birleşmenin sonucu olduğunu düşünmek
İsa Mesih’in kendi sözleri ile ters düşmektedir.
Mesih İsa Allah’ın ruh olduğunu söylemektedir.
Allah’ın bir vücudu ya da cismani bir
yapısı yoktur. Allah’ın bir cinsiyeti
de yoktur. Ruh olan Allah’ı, cinsel birliktelik
gibi fiziksel ya da cismani bir eylemde
düşünmek zaten büyük bir saçmalık ve küfür
olacaktır. O zaman Hristiyanlar bu ifade
ile ne kastetmektedirler? Kısaca bu sorunun
cevabını arayalım.
Allah’ın Oğlu ifadesinin taşıdığı anlam
öncelikle İsa Mesih’in Baba ile sahip
olduğu derin ilişkiyi resmektedir. Oğul
ifadesi bizlere İsa’nın Baba Allah ile
kimsenin sahip olmadığı bir ilişkinin
varlığını bildirir. İsa Mesih’in çarmıha
gerilmeden önceki son duasında, kendisi
ve Baba’sı arasındaki ilişkinin ne kadar
derin ve köklü olduğunu vurgular:
Baba, dünya var olmadan önce ben senin
yanındayken sahip olduğum yücelikle şimdi
beni yanında yücelt.
Oğul’un Baba ile olan ilişkisi zamandan
ve mekandan münezzehtir. Öyle ki daha
evren yaratılmadan, zaman kavramı ortaya
çıkmadan önce Baba, Oğul ile birliktedir.
Baba, Oğul’u dünyanın kuruluşundan önce
sevmiştir. Yani dikkatinizi çekmek istediğim
nokta, daha Meryem Ana yokken Oğul vardır!
Aynı şekilde Yuhanna kitabını okuduğumuzda,
Oğul’un Baba ile olan muazzam ve eşsiz
ilişkisini fark ederiz. Zaten Yuhanna’da
3.bölüm 16. Ayette Mesih için “Biricik
Oğul” ifadesi kullanılmıştır. Buradaki
ifadenin Türkçesi, Biricik, Eşsiz ve yegâne
anlamlarına gelir. Bu da Mesih’i diğer
her şeyden ayrı bir konuma getirir.
İkinci olarak, Allah'ın Oğlu ifadesi
Mesih'in Krallığı ile de ilgilidir. Önceki
yazımda Allahı'ın Oğlu ile Mesih ifadelerinin
Mesih'in öğrencileri tarafından birlikte
kullanıldığını görmüştük. Aynı zamanda
Mezmur 2:7'den alıntı yapmıştım. Mezmur'daki
ifadeye baktığımızda bu deyişin Krallık
ile ilgili olan anlamını da görebiliriz.
Sana Baba oldum ifadesi, birebir olarak
seni açığa çıkardım" olarak çevrilir.
Fakat aynı zamanda bir Kralın halkın önüne
kendisinin yanında kral etmek için Oğlunu
çıkarması anlamında kullanılan bir terimdi
(krş 1.Krallar 1:32-34; Davut'un, oğlu
Süleyman'a yaptığı gibi) Burada İsa'nın
Allah'ın Oğlu olarak halkın huzuruna gelmesi
ve peygamber, kahin ve kral olarak meshedilmesine
uyarlanır (bknz. Matta 3:12, Elçilerin
İşleri 13:32-33; İbraniler 1:5; 5:5; 7:28;
2.Petrus 1:13).1
Son olarak, Allah’ın Oğlu ifadesi öz
ile ilgilidir. Örneğin İnsanoğlu deyişi
insan soyundan gelen ve insan olma özelliklerini
taşıyan kişiler için kullanılır. Benzer
şekilde, Allah’ın Oğlu derken aslında
Allah’ın özünden gelen, Allah ile aynı
öze sahip olan anlamında söylenmektedir.
Zaten Türkçe sözlüğe bakarsanız, oğul
ifadesinin pekiştirme amaçlı kullanımının
da var olduğunu göreceksinizdir. Bugün
kullanılan hakaretlerde dahi bu pekiştirme
işlemi için oğul ifadesi kullanılmaktadır.
İsa Mesih’in doğumu ile ilgili ifadelere
baktığımızda İsa Mesih’in doğal bir şekilde
değil ama Allah’ın direkt müdahalesiyle
dünyaya insan bedeninde geldiğini görürüz.
Kutsal Ruh, Oğul’un beden almasında (daha
önceki Enkarnasyon ile ilgili yazımda
da açıkladığım gibi) Meryem’i aracı olarak
seçmiştir. Bu noktada şunu altını iyice
çizmek gerekir. Hristiyanlar, İsa Mesih
bakireden doğduğu için Allah’tır demezler.
Allah’ın özü, bakire bir kadın aracılığıyla
beden almayı, insan doğasını üstlenmeyi
seçtiği için Allah’tır derler.
Bu noktada tekrar ulaştığımız sonuçlara
bakmakta fayda vardır. Birincisi, Allah’ın
Oğlu ifadesi yeni ya da uydurulmuş bir
kelime değil ama Allah’ın önceden bildirdiği
vahiylerde var olan ve Mesih ile birlikte
değerlendirilen bir kavramdır. İkincisi,
Allah’ın Oğlu ifadesi, insanlar arasında
genellikle değerlendirildiği gibi cinsel
bir birleşimi işaret eden bir kavram değil
ama derin bir ilişkiyi gösteren, özsel
bir anlam taşıyan ve Allah’ın özüyle aynı
öze sahip olmayı ifade eden bir kavramdır.
(Allah’ın Oğlunun daha detaylı açıklaması
için bknz: http://www.gotquestions.org/Turkce/Isa-Tanri-Oglu.html
bknz ayrıca: http://www.rabisamesih.net/isa-mesihin-tanrinin-oglu-olmasi-ne-demektir/#.UO7MM-Q3aIQ
)
Bir sonraki yazı da Müslüman arkadaşların
Allah'ın Oğlu kavramına yöneltilen eleştirilere
yanıt vereceğim...
Dipnot:
1.Yeni Yaşam Açıklamalı Kutsal Kitap,
syf.696.